H60358l Teorie kompozice III - Sémiotika

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
2/2/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
MgA. Noemi Savková (cvičící)
Garance
MgA. Michal Indrák, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 10:10–11:45 011, St 11:50–13:25 011
Předpoklady
Úspěšné uzavření 2. ročníku bakalářského studia kompozice
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení studentů se specifiky sémiotiky jako vědního oboru a její aplikací na oblast hudebního umění a to především na oblast hudební kompozice. Praktické procvičení metod permutační hudební formy.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu je schopen aplikovat získané poznatky na vlastní dílo a zkomponovat méně rozsáhlou skladu pomocí metody montáže izolovaných prvků.
Osnova
  • Praktické ověřování vědomostí, tvorba dílčích struktur, jejich spojování při konkrétních zadáních parametrů, vlastní koncepce parametrů.
  • Hudební objekt z hlediska tvarů, vztah mezi strukturou a tvarem, vliv tvaru na jeho individualizaci, typologie hudebních tvarů.
  • Soudobá hudební forma, její přesnost, čistota a úspornost, plasticita časového průběhu, forma jako sled informací, jako selektovaná zkratka s momentem mnohoznačnosti či unikavosti, součinnost tvarových aspektů s hlediskem nerovnoměrného rozptylu informace, hierarchizace objektů.
  • Principy permutační formy, návrh základních schémat: monolitní forma, reprizovaná forma, procesuální forma, forma s refrénem, kombinace předchozích, projektování formy.
  • Východiska tvorby v jednohlasu.
  • Aplikace pouček na notovém materiálu vytvořeném v zimním semestru s aplikací vlastního výběru a současně osobních modifikací.
  • Projektování schémat formy v závislosti na tvaru objektu, typu permutační formy a časových proporcí.
  • Shrnutí dosavadního studia teorie kompozice ke státní zkoušce.
  • Skladatelský odkaz a teoretické dílo Leoše Janáčka.
Literatura
  • Faltus L.: Hudební sémiotika pro skladatele, JAMU Brno 1994. info
  • Ištvan M.: Metoda montáže izolovaných prvků, Panton, Praha 1973. info
  • Janáček L.: Hudebně teoretické dílo I a II, Supraphon, Praha, 1968. info
  • Ištvan, M.: Struktura a tvar hudebního objektu I, II, JAMU, Brno 1978. info
  • Ištvan, M.: Poznámky k soudobé hudební formě a rytmu, I, II, JAMU, Brno 1978. info
  • Ištvan, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989. info
  • Volek, Emil: Znak - funkce - hodnota : estetika a sémiotika umění Jana Mukařovského v proudech současného myšlení : zápisky z podzemí postmoderny (Praha, 2004). info
  • Jiránek, J.: Hudební sémantika a sémiotika, Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1996. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Plnění praktických úkolů, analýzy hudebních kompozic, vlastní kompozice uměleckého díla.
Metody hodnocení
Zkouška. Úspěšné vykonání zkoušky předpokládá rozbor vlastní kompozice a využitím metody montáže izolovaných prvků.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60358l