H60304z Opera Analysis and Dramaturgy III

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v 19. stol., které hrálo ve vztahu k dnešnímu majoritnímu opernímu repertoáru zásadní úlohu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.

Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje opery v různých zemích a kulturních podmínkách v 19. stol.
- přiblíží důležité osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat romantickou operu různých typů a žánrů v různých zemích, vyjmenovat hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní strukturu kompozice hudebního dramatu 19. stol. a vyjmenuje a popíše jeho jednotlivé formy, formální prvky a výrazové prostředky na různých spříkladech - popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- poutavě a výstižně vyjádří (ústně) detailní obsah a tematické souvislosti vybraného díla, charakteristiky postav a děj
- napíše a odprezentuje zevrubnou analýzu zadaného díla včetně srovnání několika jeho koncepčně odlišných inscenací (minimálně tří) v požadovaném rozsahu 18 000 znaků (10 stran) včetně všech formálních a obsahových náležitostí akademické práce.
a/nebo
napíše vlastní originální libreto kratší (30-60 min.) jednoaktové opery (výběr dle individuálních dispozic studenta)
Syllabus (in Czech)
  • Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
    (struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příkladů)

    Opera jako fenomén 19. stol.: od belcanta po Wagnerovu snahu o tzv. gesamtkunstwerk
  • Italská tradice - belcantová opera Rossiniho, Belliniho a Donizettiho; hudební drama G. Verdiho.
  • Typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique.
  • Německá scéna před Wagnerovou reformou; R. Wagner a jeho vliv na evropskou operní tvorbu.
  • Ruská opera: importovaná opera, první národní pokusy; mocná hrstka a její význam; Čajkovskij a jeho operní tvorba.
  • Česká opera jako hledání národního sebevědomí: počátky české opery; obrozenecké spolky a divadlo; osobnost F. Škroupa; hudební drama B. Smetany; situace v sousedních slovanských zemích.
  • Pěvecké hlasové obory a problematika obsazování operních rolí.

    Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby):
  • Hugo: Král se baví, Lukrecia Borgia
  • Dumas: Dáma s kaméliemi
  • Merimée: Carmen
  • Puškin: Evžen Oněgin, Cikáni, Piková dáma, Ruslan a Ludmila, Boris Godunov
  • Tyl, Vrchlický, Jirásek, Stroupežnický, bratří Mrštíkové: (alespoň jeden titul od každého)

    Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy:
  • Bellini: libovolná opera
  • Rossini: libovolná opera
  • Donizetti: libovolná opera
  • Verdi: Othello, Falstaff, Maškarní ples, Aida (vybrat dvě)
  • Mussorgskij: Boris Godunov
  • Čajkovskij: Evžen Oněgin, Jolanta, Piková dáma, Panna Orleánská (jeden titul)
  • Korsakov: (libovolný titul)
  • Smetana: Dalibor, Braniboři v Čechách, Libuše
  • Bizet: Carmen
  • Gounod: Faust
  • Wagner: Tristan a Isolda, Parsifal
Literature
    required literature
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    recommended literature
  • ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • KUČERA, Jan, Pavel. Richard Wagner. Drama zrozené hudbou. Praha: Paseka, 1995. info
  • Werfel, F. : Verdi. Odeon, Praha 1967. info
  • MICARD, Karine. Já, Giuseppina Verdi. Praha: Motto, Albatros media, 2016, 264 s. ISBN 978-80-267-0800-1, 978-80-267-0801-8
  • HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera: the art of dying. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 239 s. Convergences (Cambridge, Mass.). ISBN 06-740-1326-3.
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • MAEHDER, Jürgen - STENZEL, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • OČADLÍK, Mirko, ed. Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana: Vzájemná korespondence. 2. vyd. Praha: Topičova edice, [1940], 197 s. Topičovy Bílé knihy.
  • BECKER, Heinz. Giacomo Meyerbeer in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Rowohlt, Reinbek 1980, ISBN 3-499-50288-7 . info
    not specified
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/H60304z