H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
1/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
MgA. Štěpán Švestka
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:00–12:00 204, St 8:00–12:00 204
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60231VIl - Metodika II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat znalost metodických postupů výuky hry na violoncello a jejich uplatnění pro praktickou koncertní činnost a výuku na základních uměleckých školách, konzervatořích a vysokých školách. Osvojení komunikačních a motivačních metod pro práci se žáky.
Výstupy z učení
Schopnost naučit žáka hře na nástroj od základů po rozvinutou techniku. Přehled o  literatuře nástroje z metodického hlediska, její rozdělení pro žáky na ZUŠ, konzervatořích a vysokých hudebních školách.
Osnova
  • Pizzicato, flageolety
  • Dvojhmatová hra, hra akordů
  • Intonace
  • Metodická literatura, etudy
  • Literatura o violoncelle
  • Rozpoznání a analýza vlastních technických nedostatků a způsoby jejich odstraňování
  • Pracovní postupy při rozvoji hráčských dovedností a návyků
Literatura
    doporučená literatura
  • Alexanian D.: Traité théorique et pratique du Violoncelle, Édition littéraires et musicales, A. Z. Mathot, Paris 1922
  • Becker H.: Mechanik und Aesthetik des Violoncellspiels, Universal-Edition, Wien 1929
  • Dolmetsch A.: Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958
  • traus, I. : Ze zápisníku koncertního umělce. Hudební rozhledy, Praha 1968
  • Mantel G.: Intonation, Schott Music, Mainz 2009
  • Mantel G.: Cellotechnik, Schott Music, Mainz 2011
Výukové metody
Individuální lekce, práce s modelem z nižších ročníků i se studenty konzervatoře
Metody hodnocení
Zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
1/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
MgA. Štěpán Švestka
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:00–12:00 204, St 8:00–12:00 204
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60231VIl - Metodika II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat znalost metodických postupů výuky hry na violoncello a jejich uplatnění pro praktickou koncertní činnost a výuku na základních uměleckých školách, konzervatořích a vysokých školách. Osvojení komunikačních a motivačních metod pro práci se žáky.
Výstupy z učení
Schopnost naučit žáka hře na nástroj od základů po rozvinutou techniku. Přehled o  literatuře nástroje z metodického hlediska, její rozdělení pro žáky na ZUŠ, konzervatořích a vysokých hudebních školách.
Osnova
  • Pizzicato, flageolety
  • Dvojhmatová hra, hra akordů
  • Intonace
  • Metodická literatura, etudy
  • Literatura o violoncelle
  • Rozpoznání a analýza vlastních technických nedostatků a způsoby jejich odstraňování
  • Pracovní postupy při rozvoji hráčských dovedností a návyků
Literatura
    doporučená literatura
  • Alexanian D.: Traité théorique et pratique du Violoncelle, Édition littéraires et musicales, A. Z. Mathot, Paris 1922
  • Becker H.: Mechanik und Aesthetik des Violoncellspiels, Universal-Edition, Wien 1929
  • Dolmetsch A.: Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958
  • traus, I. : Ze zápisníku koncertního umělce. Hudební rozhledy, Praha 1968
  • Mantel G.: Intonation, Schott Music, Mainz 2009
  • Mantel G.: Cellotechnik, Schott Music, Mainz 2011
Výukové metody
Individuální lekce, práce s modelem z nižších ročníků i se studenty konzervatoře
Metody hodnocení
Zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2023
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2022
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2021
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2020
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 11:15–12:00 204
Předpoklady
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60231VCz Metodika II )
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2018
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60231VCz Metodika II )
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2017
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60231VCz Metodika II )
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2016
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60231VCz Metodika II )
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2015
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60231VCz Metodika II )
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

H60231VCl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
Garance
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60231VCz Metodika II
Absolvování předmětu Metodika I (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    - postoj hráče u melodických bicích nástrojů,
    - výběr vhodných paliček, čtyřpaličková technika - různé způsoby, jejich přednosti i nedostatky a nácvik,
    - ladění a pedalizace tympánů
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb v období romantismu a novoromantismu, technika hry tohoto období, vzájemná konfrontace dvou posluchačů při metodických postupech (pedagog - žák),
    - metodické postupy při posuzování adeptů studia na konzervatoři a vysoké škole,
    - psychologie výuky vzhledem k budoucím pedagogickým aktivitám (ZUŠ, konzervatoře, VŠ), tréma a způsoby jejího překonání,
    - návštěvy posluchačů na koncertech širokého spektra (klasika, jazz apod.).

    LETNÍ SEMESTR
    - seznamování se s prací v symfonickém orchestru - orientace v gestech dirigenta, hudební spolupráce s ostatními členy skupiny bicích nástrojů i dalších nástrojových skupin,
    - výuka metodických postupů při nácviku orchestrálních a sólových skladeb 2. pol. 20. stol. Metodické postupy studia na vysoké škole. Rozbory skladeb světových a našich skladatelů,
    - jazzová a taneční bicí souprava - způsoby výuky,
    - interpretace soudobé hudby, práce v souboru bicích nástrojů,
    - problémy týkající se konkurzů do různých orchestrálních sdružení,
    - příprava na absolventský koncert, absolventskou práci (metodické postupy) a na SZZ.
Literatura
  • Heran, B. : Základní etudy pro violoncello 1 - 4. SPN, Praha 1960 - 63. info
  • Heran, B. : Základy vyšší violoncellové techniky. SHV, Praha 1964. info
  • Škampa, M. - Dostal, J. : Škola hry na violoncello pro děti. Supraphon, Praha 1990. info
  • Kristiník, D. : Malý violoncellista. OPUS, Bratislava 1980. info
  • Borisjak, A. : Škola igri na violocelli. Muzgiz, Moskva 1949. info
  • Borisjak, A. : Metod organičeskogo razvitija techničeskich prijemov igri na violoncelli. Muzgiz, Moskva 1947. info
  • Eisenberg, M. : Cello Playing of Today. Lavender Publications, London 1957. info
  • Tortelier, P. : Mein Spiel - mein Unterricht. Edition Wilhelm Hansen, Frankfurt 1978. info
  • Mantel G.: Cellotechnik (Gerig Verlag 1973). info
  • Cello Üben (Schott 2000). info
  • Cello mit Spaß und Hugo (eine neue Celloschule, Schott 1996),. info
  • Intonation - Spielräume für Streicher (Schott 2005). info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.