H60122z Hudební režie I

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Řezníček (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Řezníček
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně vykonané přijímací řízení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních znalostí, souvisejících s potřebným teoretickým vybavením pro činnost hudebního režiséra a osvojení práce hudebního režiséra v nahrávacím procesu. Výuka probíhá v zimním semestru zejména poslechem a srovnáváním různých nahrávek téhož díla (analýzou provedení a zhodnocení úrovně provedení, kladů a záporů konkrétních nahrávek a interpretů), cvičením schopnosti sledovat notový zápis a posuzovat výše uvedené charakteristiky, a také osobní účastí při pořizování hudebního záznamu (ideálně jak záznamu koncertu, tak studiové nahrávky).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• rozlišit komponenty hudebního záznamu,
• analyzovat a charakterizovat barvu hudebních nástrojů,
• rozlišovat dynamickou kontinuitu, jednotu tempa jednotlivých záběrů a kontinuitu celku,
• dokázat pracovat v týmu,
• charakterizovat psychologické aspekty práce hudebního režiséra.
Osnova
  • Orientace v různých formách zápisu hudebního díla, různých hudebních stylů a žánrů.
  • Posouzení kvality provedení hudebního díla z hlediska techniky provedení (dodržení notového zápisu, intonace, rytmus, souhra, kvalita zvuku) a z hlediska interpretační úrovně po stránce stylovosti díla (interpretační zvyklosti hudebních slohů, tempová přiměřenost, rozvržení temp, práce s agogikou, dynamika provedení, interpretační přínos danému dílu, emoční vklad atd.).
  • Definice cíle hudebního záznamu živého vystoupení (záznam, přímý přenos, zvuk kontra zvuk a obraz) a studiové nahrávky. Princip práce hudebního režiséra ve shora uvedených případech, nutné znalosti a příprava.
  • Pole působnosti hudebního režiséra a zvukového mistra, jejich součinnost.
  • Rozlišování komponentů hudebního záznamu, barva nástrojů, dynamická kontinuita, jednota tempa jednotlivých záběrů, kontinuita celku.
  • Práce v týmu, hudební režisér, zvukový mistr, interpret, exaktní vyjadřování problémů v zájmu vzájemné komunikace. Psychologické aspekty práce hudebního režiséra, způsoby komunikace s interpretem, odhad výkonnostního maxima.
  • Pořízení záznamů hudebních děl v rozhlasovém studiu a v mimo studiových akustických prostorách.
Literatura
  • SYROVÝ, Václav. Akustická typologie přirozených zdrojů hudebních signálů. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2000.
  • SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. Praha: Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-297-8.
  • ŠPELDA, Antonín: Hudební akustika. Praha: SPN, 1978.
  • FORRÓ, Daniel. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.
Výukové metody
Cvičení. Hromadná výuka. Součástí výuky je praxe v nahrávacím studiu.
Metody hodnocení
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za předvedení dovedností, týkajících se práce hudebního režiséra.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/H60122z