H51130 Manažerská psychologie

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Monika Bucharová (přednášející)
Garance
PhDr. Andrea Mikotová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně vykonaná přijímací zkouška a uzavřený zimní semestr. Absolvování předmětu Základy manažerské psychologie v bakalářském stupni studia, příp. předmětu s obdobným zaměřením na jiné VŠ.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl prohloubit a rozšířit poznatky z oblasti manažerské psychologie získané v bakalářském cyklu studia. Studenti se naučí efektivně řešit náročné situace v oblasti mezilidské komunikace, vyjednávání i asertivity. Budou seznámeni se strategiemi zvládání konfliktů. Zlepší své schopnosti rozhodování a vedení druhých. Seznámí se s možnými potížemi vyplývajícími z každodenní praxe manažera a s tím, jak může psychologie přispět k jejich prevenci či odstranění.
Výstupy z učení
Student
dokáže popsat a vysvětlit typické kognitivní klamy;
dokáže popsat vhodný postup při rozhodování, včetně kombinace intuitivního a racionálního přístupu;
dokáže definovat pojmy stres, eustres, distres, syndrom vyhoření;
dokáže definovat pojem konflikt, asertivita, teorie her a BATNA;
dokáže popsat vhodný postup při řešení konfliktů;
vyjmenuje základní práva a techniky asertivity;
dokáže popsat vhodný postup při vyjednávání a vyjmenovat vybrané techniky vyjednávání;
dokáže definovat pojem hodnoty;
dokáže vysvětlit zlatý kruh dle S. Sineka;
zná vybrané postupy managementu 3.0;
zná situační vedení a model SCARF;
umí vytvořit a vyplnit rozhodovací tabulku (vícekriteriální analýzu);
rozlišuje jednotlivé styly řešení konfliktů a umí je ve vhodné situaci použít;
umí poskytnout svým spolužákům nehodnotící zpětnou vazbu;
ví, jak zvládat stresové situace;
je schopen adekvátně reagovat v konfliktních situacích;
je schopen vést vyjednávání;
je schopen zahájit práci v týmu s ohledem na budování důvěry a naplňování hodnot;
je schopen klást koučovací otázky.
Osnova
  • Rozhodování – kognitivní klamy, psychologie rozhodování, individuální i skupinové metody pro správný výběr.
  • Konflikt. Strategie řešení konfliktů.
  • Základy asertivního jednání.
  • Vyjednávání, hledání win-win řešení.
  • Vedení, styly vedení. Úloha hodnot při vedení lidí. Význam a budování důvěry.
  • Sociální potřeby (model SCARF). Nové přístupy managementu 3.0.
  • Duševní hygiena. Zdroje stresu a zátěže a možnosti jejich zvládání. Pracovní zátěž.
  • Zpětná vazba. Koučování v manažerské praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHOVÁ, Hana, Zuzana JEŽKOVÁ, Branislav LACKO a Jaroslav ŠVEC. Projektové řízení - Jak zvládnout projekty. 1. vyd. Brno: Akademické centrum studentských aktivit, 2014, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
    doporučená literatura
  • Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2004. info
  • Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha, Grada 1996. info
  • • Khelerová, V. (1999). Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada Publishing.
  • • Whitmore, J. (1995). Koučování: příručka rozvoje vlastních dovedností a zvyšování výkonnosti. Praha: Management press.
  • • Mikuláštík, M. (2007). Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • • Jarošová, E., Komárková, R., Pauknerová, D., Pavlica, K. (2005). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management press.
  • • Sliviaková, A. (2010). Příště se do toho pustím dříve! Malá příručka pro prokrastinující. Brno: Knihovnička.cz.
  • VOSS, Ch. Nikdy nedělej kompromis: aneb Vyjednávej tak, jako by ti šlo o život. Jan Melvil Publishing, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7555-002-6. info
  • TEUSCHER, U. a B. ANDERSON. Heart and Mind: Mastering the Art of Decision Making. 2013, 274 s. ISBN 978-1-4903-1762-5. info
  • LUDWIG, P. Konec prokrastinace. Jan Melvil publishing, 2013. info
  • MARQUET, L. D. Turn the Ship Around!: A True Story of Turning Followers into Leaders. 2013, 272 s. ISBN 978-1-59184-640-6. info
  • SINEK, S. Začněte s proč. Jan Melvil Publishing, 2013, 256 s. ISBN 978-80-87270-55-4. info
  • KAHNEMAN, D. Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing, 2012, 542 s. ISBN 978-80-87270-42-4. info
  • CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-32-5. info
  • APPELO, J. Management 3.0: Leading Agile Developers, Developing Agile Leaders. 2011, 464 s. ISBN 978-0-321-71247-9. info
  • PINK, D. Pohon – Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje. 2011. ISBN 978-80-7263-671-6. info
  • ROCK, D. Leadership s klidnou myslí. 2009. ISBN 978-80-7349-206-9. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. 1998, 131 s. ISBN 80-7169-551-3. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY: Seminář, přednáška
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2

METODY VÝUKY:
V rámci výuky je využívána práce ve skupině, samostatná práce studentů, přednášky, diskuse, nácvik dovedností, hraní rolí, modelové situace, psychologické testy, prezentace prací studentů a další.
Metody hodnocení
Min. 80% účast ve výuce.
Prezentace studentů, plnění úkolů zadaných v rámci výuky.

Zkouška, která se skládá ze dvou částí:
a) písemná zkouška ověřující teoretické znalosti studenta (50% hodnocení)
b) ústní zkouška ověřující praktické dovednosti studenta (50% hodnocení)
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.