H51129 Psychology for Managers - Fundaments

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Monika Bucharová (lecturer)
Guaranteed by
Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
Uzavřený druhý ročník studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je obeznámit studenty s možnostmi využití psychologických poznatků v oblasti managementu. Studenti si osvojí teoretické i praktické dovednosti z oblasti sebepoznání, komunikace, týmové práce, emoční inteligence, delegování, duševní hygieny či práce s týmem. Předmět rozpracovává v praktické a psychologické rovině některá témata, která studenti teoreticky znají z předmětu Management (např. např. motivace, komunikování) a Projektový management v kultuře (tým, pracovní skupina, týmové role atd.). Zároveň doplňuje na teoretické i praktické rovině témata nová (emoční inteligence, principy fungování lidského mozku z pohledu práce s lidmi, duševní hygiena atd.)
Learning outcomes (in Czech)
Student po absolvování předmětu:
dokáže popsat základní funkční struktury lidského mozku;
dokáže popsat základní motivační teorie, včetně nových přístupů motivace 3.0;
dokáže vysvětlit rozdíl mezi vnitřní a vnější motivací;
dokáže definovat pojem emoční inteligence a jeho prvky;
chápe principy lidského vnímání;
umí rozpoznat jednotlivé motivační typy;
umí aktivně naslouchat a předávat informace;
umí zadat úkol svým spolužákům;
umí si stanovit své priority a v návaznosti na ně řídit svůj čas;
je schopen adekvátně reagovat v emočně vypjatých pracovních situacích;
je schopen prosadit svůj oprávněný požadavek;
je schopen adekvátně pochválit či zkritizovat své spolužáky za jejich výkon;
Syllabus (in Czech)
  • Úvod do psychologie. Psychologie jako pravděpodobnostní vědecká disciplína. Úloha psychologie v práci manažera.
  • Sebepoznání, vnímání. Možnosti seberůstu.
  • Jak funguje lidský mozek. Jak toho využít v manažerské praxi.
  • Emoční inteligence a jak pracovat s emocemi v pracovním prostředí.
  • Motivace. Pracovní spokojenost. Nové přístupy k motivaci zaměstnanců. Teorie angažovanosti a její praktická aplikace.
  • Efektivní komunikace nejen v manažerské praxi.
  • Delegování a efektivní zadávání úkolů.
  • Kritika a pochvala. Jak je vhodně poskytovat a přijímat?
  • Time management a sebemotivace. Předcházení chronickému odkládání úkolů.
Literature
    required literature
  • PRŮCHOVÁ, Hana, Zuzana JEŽKOVÁ, Branislav LACKO and Jaroslav ŠVEC. Projektové řízení - Jak zvládnout projekty. (Project management - How to master projects). 1. vyd. Brno: Akademické centrum studentských aktivit, 2014, 381 pp. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 pp. ISBN 978-80-247-2448-5. info
    recommended literature
  • Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha, Grada 1996. info
  • Vybíral, Zbyněk, Psychologie komunikace, Praha, Portál 2000. info
  • Cumminsová, D. (1995). Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál.
  • Pauknerová a kol. (2006). Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada.
  • Atkinsonová, R. L. et al. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  • Beyerstein, B. L. et al. (2010). 50 největších mýtů populární psychologie: Opravník obecně oblíbených omylů o lidském chování. Praha: Euromedia.
  • Mikuláštík, M. (2007). Manažerská psychologie. Praha: Grada.
  • GOLEMAN, D. Pozornost. 2014. ISBN 978-80-87270-94-3. info
  • LUDWIG, P. Konec prokrastinace. Jan Melvil publishing, 2013. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. 2011. ISBN 978-80-7359-334-6. info
  • PINK, D. Pohon – Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje. 2011. ISBN 978-80-7263-671-6. info
  • ROCK, D. Leadership s klidnou myslí. 2009. ISBN 978-80-7349-206-9. info
  • BĚLOHLÁVEK, František and Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 pp. ISBN 80-7203-258-5. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka probíhá formou přednášek a povinných seminářů. V rámci výuky je využívána práce ve skupině, samostatná práce studentů, přednášky, diskuse, nácvik dovedností, hraní rolí, modelové situace, psychologické testy, prezentace prací studentů a další.
Assessment methods (in Czech)
Min. 80% účast ve výuce.
Prezentace studentů, plnění úkolů zadaných v rámci výuky.

Zkouška, která se skládá ze dvou částí:
a) písemná zkouška ověřující teoretické znalosti studenta (50% hodnocení)
b) ústní zkouška ověřující praktické dovednosti studenta (50% hodnocení)
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H51129