DDMZ315 Produkce audiovizuálního projektu – modulární výuka

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
12/12/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Zdenka Hubáček Kujová (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování II. ročníku bakalářského stupně studia oboru divadelní manažerství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět věnovaný filmové produkci seznámí studenty s terminologií filmové a televizní produkce.
Studenti oboru DM se často setkávají s filmovými projekty, s prolnutím divadelní a filmové tvorby, absolventi se uplatňují ve filmových produkcích či televizích a předmět jim slouží k základní orientaci v tomto oboru a poznat specifika potřeb filmového a televizního natáčení.

• Seznámit studenty se základy filmové produkce, používanou terminologií, proces od vývoje, přípravy, výroby - produkce, postprodukce, distribuce celovečerního filmu.
• Vysvětlit rozdíly mezi profesemi producenta a produkčního
• Přiblížit rozdíly práce v divadelní a filmové produkci
• Objasnit specifika výroby různých filmových žánrů
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- bude znát rozdíli vi audiovizuální produkci oproti divadelní produkce
- umí popsat proces vývoje a výroby filmu
- bude připraven v praxi vykonávat pozici AV produkčního a spolupracovat s rolí producenta
Osnova
  • Osnova
  • Oblasti filmové výroby
  • - Hraný film
  • - Dokumentární film
  • - Animovaný film a multimediální tvorba
  • 1.Celovečerní hraný film: postup výroby
  • 1.1.Producentská příprava
  • producentský záměr – rozvaha – výběr látky
  • literární příprava – vývoj scénáře
  • průzkum realizace
  • financování filmu – fondy – koprodukce – předprodej – investor
  • autorské smlouvy s hlavními autory – vzorové smlouvy
  • 1.2. Výroba
  • 1.2.1 Přípravné práce
  • výrobce – producent – výkonná produkce
  • realizační předpoklady výroby
  • sestavení výrobního štábu – náplň – doba nasazení – odměňování – pracovně-právní vztahy
  • herecké obsazení
  • příprava technického scénáře
  • natáčecí plán
  • rozpočet
  • příprava natáčení
  • 1.2.2 Natáčecí období
  • sestavení týdenního plánu
  • denní dispozice – denní zprávy
  • příprava propagace filmu
  • 1.2.3 Dokončovací období
  • střih klasický, střih elektronický
  • čistý střih – serviska – zadání hudby – zadání triků – (případné ověření střihu)
  • zvukové dokončení (zvuková postprodukce)
  • postsynchrony, ruchy, hudba, nasazování – příprava mixu, mix – mastering – mezinárodní míx
  • 1.2.4 Laboratorní zpracování
  • střih negativu
  • premiérová kopie
  • zajišťovací materiály – příprava distribučních kopií
  • zhotovení TV masteru, příprava DVD a jazykových verzí
  • 1.2.5 Soupis materiálů, které výkonná produkce předává výrobci
  • 2. Dokumentární film – odlišnosti výroby
  • 3. Definice pojmů v AUDIOVIZUÁLNÍ sféře
  • 3.1. obecné pojmy
  • 3.2. technické a slangové výrazy
  • 4. Šíření – distribuce
  • 4.1. Příprava české distribuce
  • výpočet příjmů producenta (odhad)
  • propagace
  • kinodistribuce
  • DVD a videodistribuce
  • 4.2. Zahraniční distribuce
  • obchodní agent
  • podmínky šíření v zahraničí
  • jazykové verze – podtitulky – dabing
Literatura
    povinná literatura
  • ANDRIKANIS, Jekaterina a Sergej KONDAKOV. Jak se točí film--: filmová abeceda v praxi. Praha: Votobia, 2004, 202 s. ISBN 80-7220-186-7. info
    doporučená literatura
  • Thurlow Clifford: Making Short films, The complete guide from script to screen, Berg, 2005
Výukové metody
Kombinace přednášky a semináře. Samostudium dle doporučených pramenů.
Exkurze a přednáška v ČT Brno (termín bude upřesněn).
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet, jehož udělení je podmíněno:
• 80% aktivní účastí v hodinách,
• zpracováním průběžných úkolů,
• písemné zpracování zadání TV spotu a propagačních videí pro Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ / ENCOUNTER 2016, včetně jejich produkční přípravy na výrobu (natáčecí plán a postprodukční plán)
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.