DIFA:DSCZ201 Stage Design - Course Information
DSCZ201 Stage Design
Theatre FacultyWinter 2022
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 14:30–16:00 uc_C, Fri 18:00–19:30 uc_C
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Learning outcomes (in Czech)
- Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
- Syllabus (in Czech)
- 1. Zadání textu : ANTICKÉ DRAMA. Základní rozhovor. Určení tématu a rozkrytí možností. 2. Konzultace po přečtení textu, analýza textu, způsob inscenování v řeckém divadle (amfiteátr s několika tisíci diváky) a jeho transpozice do současného divadla. 3. Funkce chóru jeho role a význam v antice a současném divadle. Další analýzy textu. Psychologické motivace, první kresby, skici prostoru a atmosféry. 4. Určení reálného divadelního prostoru, ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. Inscenace je zadána pro klasické kukátkové jeviště a neuvažije se o alternativních řešeních (performance, site specific). Určení meřítka zjištění technických možností divadla. 5. Hledání aktualizací, určení dějových faktů. Formulování základního konfliktu. 6. Postupné upřesňování. Měřítko, půdorys, základní papírová maketa. Určení technologie a materiálových možností. 7. Předběžné uzavření koncepce, barevné návrhy scény a práce na půdorysu. 8. Kontinuální pokračování na zadané divadelní hře, ( zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: ABSURDNÍ DRAMA. Srovnání obou inscenací, kontrasty a psychologie. 9. Úvaha o možnostech kukátkového prostoru, úloha horizontu jako základního výtvarného prvku, který nahrazuje černé technické oblečení scény. Mobiliář, rekvizity, základní barevnost a její symbolické a emotivní významy. Porovnání inscenační tradice antického divadla a divadla absurdního v současném divadle. 10. Upřesnění a definitivní ukončení prvního tématu a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, řez. Rozpracování tématu druhého.. 11. Určení prostoru realizace absurdního dramatu, získání a mapování technických podkladů ( půdorys a řez vybraného divadla) 12. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba absurdního divadla v dnešním světě a jeho poselství. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
- Literature
- recommended literature
- STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1105-8. info
- ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. info
- BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor: 1. vydání Praha: Akademie múzických umění v Praze,2001. ISBN: 80-85883-73-2. info
- V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
- not specified
- A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
- Brook, Peter. Nitky času. Praha, Divadelní ústav, 2004, 225 str., ISBN 80-7008-170-8. info
- Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
- G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
- Grotowski, J.: Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Bratislava 1999. info
- J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
- J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
- J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
- V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
- Vittruvius, Antické divadlo, Praha 1944. info
- SRBA, Bořivoj. Řečí světla (Said by Light). In Řečí světla. Brno: JAMU, 2004, 533 pp. Acta musicologica et theatrologica, sv. 11. ISBN 80-85429-98-5. info
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejin divadelnej réžie I (The History of Theatre Direction Reader I). In Čítanka z dejin divadelnej réžie I. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. ISBN 80-85455-74-9. info
- Teaching methods (in Czech)
- práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DSCZ201