DIFA:DAAZX10 Chapters on History of Directi - Course Information
DAAZX10 Chapters on History of Directing
Theatre FacultyWinter 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Claudia Francisci (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Silva Macková
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 10:15–11:45 407, Tue 14:15–15:45 407
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem je zvládnutí přednášek Dramaturgie a režie I - obou jejich semestrů. Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Directing (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, N-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem prvního cyklu tohto předmětu je seznámit studenty teoreticky s praktickými aspekty průběhu tvorby na divadelní inscenaci od začátku do konce. Dovědět se o jednotlivých modelech organizace repertoárového činoherního divadla, o možnostech tvůrčí invence související se vznikem postupů a metod, získat přehled o přípravě, plánování, spolupráci s týmem při tvorbě činoherního projektu.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních aspektech organizace práce na divadelním představení
- identifikovat jednotlivé etapy práce režiséra
- určit způsob přípravy a způsob zkoušení na divadelní inscenaci
- používat jednotlivé postupy a metody
- kriticky zhodnotit organizaci zkušebního procesu v repertoárovém divadle
- aplikovat teoretické poznatky v praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí organizace představení
- vytvořit koncept svých budoucích postupů
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o metodách, které hodlá používat
- formulovat požadavek, co se potřebuje dovědět ohledně souvisejících témat - Syllabus (in Czech)
- Osnova:
- 1. Studijní období režiséra: hledání tématu, hledání textu, volba tématu-textu, čtení, studium, podpůrná literatura, práce s textem, analýza, příprava textu inscenace, pozorovací deník, tvořivý deník, inspirace, aktualizace
- 2. Příprava na zkušební proces: vize, idea inscenace, rež. koncept, režijní kniha, volba metody zkoušení, možnosti obsazování
- 3. Výběr spolupracovníků a postavení týmu, spolupráce s dramaturgem, se scénografem (scéna, kostýmy), s lightdesignerem
- 4. Spolupráce s choreografem, se skladatelem, se specialisty,
- 5. Spolupráce s produkcí (vymezení spolupráce, tvorba časoharmonogramu, plánování zkoušek, komunikace, pravidla)
- 5. Typy zkoušek: ve zkušebně, na jevišti, generálkový týden, premiéra, reprízy, derniéra.
- 6. Rozvržení organizace celého zkušebního procesu: organizační modely, hledání vlastního způsobu organizace, filozofie, vize
- 7. Práce s hercem: metody zkoušení, příprava na zkoušky, možnosti vedení herce, rozvíjení herce, inspirace a motivace,
- 8. Práce s hercem: požadavky na herce, etika, pravidla, řád, řešení problémů
- 9. Spolupráce s jevištní technologií (stavba, světla, zvuk)
- 10. Hodnocení a péče o inscenaci po premiéře
- 11. Téma, které formuluje student
- 12. Téma, které formuluje student
- Teaching methods (in Czech)
- Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesené části se střídají s diskusí, témata jsou vymezena osnovou a zodpovídáním otázek studentů, na základě jednotlivých témat probíhají v hodině krátká praktická cvičení, využívá se práce s textem a obrazem, student si vede pozorovací deník, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni k samostatné práci, k vytvoření si vlastních postupů a metod, k evaluaci své práce, cílí se na specifickou tvůrčí činnost, samostatné vyhledávání témat i impulsů studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 hod. - Assessment methods (in Czech)
- Metody hodnocení: sledování práce studenta v hodinách na základě společných rozhovorů a ověřování pochopení krátkými praktickými cvičeními v hodině, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby ze strany pedagoga i kolegů, důraz na sebehodnocení práce během cvičení a sebehodnocení na závěr semestru v podobě odevzdané reflexe, kontrola práce s IO prostřednictvím otázek.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, práce odvedená v hodině /reflexe probíraného/, evaluace přednášeného v závěrečné reflexi.
Forma hodnocení: společný pohovor na základě všech témat, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 80% práce v hodině + 10% docházka + 10% závěrečná reflexe.
Ukončení předmětu: zápočet - Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DAAZX10