DIFA:DATZ300 Televizní formáty divadelní pu - Informace o předmětu
DATZ300 Televizní formáty divadelní publicistiky a dokumentu II
Divadelní fakultazima 2021
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–16:00 05
- Předpoklady
- Elementárním předpokladem je ukončené bakalářské vzdělání na vysoké škole, nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:N)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: • seznámit se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění • pochopit historii tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast a jejich proměnu a rozvoj v televizní a filmové oblasti • osvojit si základní pojmy z filmové teorie a estetiky dokumentu a aplikovat je při analýze přečtené literatury či shlédnutého filmu • poznat a pochopit specifika publicistiky a dokumentu o umění a přistupovat k nim jako k možnému východisku vlastní tvorby v oboru • vytvořit vlastní televizní či filmové dokumentární nebo publicistické dílo s tématem divadla či jiného umění Deskriptory: student dovede a je schopen: • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky • orientovat se a tvořit divadelní či obecně kulturní dokument • orientovat se a tvořit televizní záznam či přenos divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné publicistické či dokumentární dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
- Výstupy z učení
- Studenti se seznámí se základními žánry a formami v oblasti dokumentární tvorby ve světě kultury se silným akcentem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je poznat a pochopit žánrové rozvrstvení dokumentárních projektů v rámci veřejnoprávních televizí a televizních kanálů věnujících se umění. Důraz je kladen na vytváření předpokladů a schopností spolupráce s těmito médii při respektování formátových náležitostí a zároveň hledání vlastního autorského rukopisu. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření středometrážního publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění.
- Osnova
- 1. Počátky vývoje filmového jazyka 2. Námět 3. Záběr 4. Zvuk 5. Střihová skladba 6. Malé televizní žánry 7. Problémy televizního záznamu divadla 8. Audiovizuální dílo a vizuální kultura dneška 9. Taxonomie, formy, žánry a mody dokumentárního filmu, specifika dokumentu o umění 10. Česká dokumentaristická škola, J. Kříženecký, K. Plicka, A. Hackenschmied , J. Špáta, K. Vachek, H. Třeštíková, mladá generace a jejich filmy o umění 11. Formy a žánry televizní publicistiky a dokumentu o umění, od kulturního zpravodajství po dokumentární film, koncepce ARTE, ČT art 12. Časosběrný dokument, časosběr o umění, jeho specifika, T. Riedelsheimer, Rivers and Tides, P. Gröning, Velké ticho, atd. 13. Archivní dokument, archivní dokument o umění, jeho specifika, J. Hejna, Divadlo Svoboda, A. Kisil, Voskovec & Werich, paralelní osudy, atd. 14. Monografický dokument o osobnosti umělce a jeho specifika, J. Špáta, Mezi světlem a tmou, J. Gogola, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, sláva, atd. 15. Film a výtvarné umění
- Literatura
- F. Gűrtler: Malý filmový slovník, Československé filmové nakladatelství, 1948. info
- J. Karasová: Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě /Data o vývoji a současném. info
- stavu/, SPN Praha - FAMU, 1967, 23598. info
- V. Kressl: Střihový film, SPN Praha - FAMU, 1602-7424, 1971. info
- J. Kučera: Novinářský film, SPN Praha, 1961. info
- S. Magál: Vývoj teórií dokumentárneho filmu, VŠMU Bratislava - Divadelná fakulta,. info
- M. McLuhan: Jak rozumět médiím, Odeon 1991. info
- J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
- M. Rabiger: Directing - Film Techniques and Aesthetics. info
- Seeing with a Moviemaker’s Eye; Aesthetics and Authorship; Mise en Scene (různá vydání). info
- V. Sklenář: Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu, SPN Praha - FAMU, 1602-8571, 1973. info
- J. Valušiak: Základy střihové skladby, skripta FAMU. info
- Výukové metody
- Formy výuky:
přednáška
seminář
projekt
Metody výuky:
přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu. - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu
* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2021/DATZ300