DSCZ101 Scénografie I

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
0/4/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–12:45 ucebna_A, Út 12:45–13:30 ucebna_A
Předpoklady
všeobecný rozhled, kreativita, řemeslná zručnost, intelektuální a emotivní zralost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studia je zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k týmové spolupráci. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
student je schopen: - čtení textu v širším kontextu:
- analýzy a interpretace textu:
- převedení textu do obrazového materiálu:
- vytvoření strukturálního autorského projektu:
- řemeslně zpracovat dané téma:
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu:
- umění instalace:
- písemné i ústní obhajoby projektu:
Osnova
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci textu a vizuální východiska umělecké tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. V průběhu 1. semestru se student zaměřuje na identifikaci osobních sociokulturních zdrojů a jejich interpretačního začlenění v práci s klasickým, archaickým textem. Zadáním je původní evropská pohádka/báje, která odráží společenské, psychologické i kulturní zdroje západní kultury a vlastní historii studenta. V první fázi zpracovává student dané téma volnou prací na emotivně asociativní úrovni. Kresba, malba, sběr tématického materiálu – ilustrace k danému tématu a sběr doprovodných literárních zdrojů. Důležitým faktorem je analýza vlastního emotivně podloženého přístupu k tématu a další vědomá transformace těchto aspektů do vizuálně informační roviny. Po úvodní fázi student přechází do stadia utvoření si sociokulturních paralel textu do soudobé problematiky jak na všeobecné, tak osobní úrovni. Cílem tohoto stadia je vytvoření vlastního, paralelního příběhu, na jehož základě vzniká výsledný výtvarný výstup. Základní úkolem této druhé fáze je naučit studenta praktickým postupům v interpretaci textu, poukázání na možné sociokulturní zdroje, se kterými se dá interpretačně kreativně pracovat a hlouběji řemeslně nakládat s vlastními emocemi, které student transformuje do hmotného ekvivalentu. Souběžnou úlohou studenta je též mapování osobní historie, vlastních interpretační motivace a na základě svého bádání odkrývat širší společenskou problematiku prostředí v němž se nachází. Důležitým aspektem této fáze je kladení si otázky, jak a proč formuje sociokulturní prostředí studentovu interpretační metodu a jak vědomě tuto metodu rozšířit. V závěru prvního semestru student vytváří vizuální výstup vytvořeného příběhu s ohledem na získané interpretační poznatky. Výstupem je prostorová instalace doplněná prezentací vizuálních interpretačních postupů a písemnou obhajobou projektu. Časová struktura výuky,kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.- 2. týden: četba původního textu / předlohy/
  • 2.- 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1.- 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.- 8. týden: 2 fáze – vytváření vlastního příběhu– sociokulturní vztahy nynějšího prostředí a původní předlohy Práce s osobní historií jako s vědomým zdrojem Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9.- 10. týden: projektování výstupu / technické aspekty + upřesnění materiálů
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.- 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literatura
    doporučená literatura
  • FRANZ, Marie Louise von: Psychologický výklad pohádek, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0863-1
  • FRANZ, Marie Louise von: : Animus a anima v pohádkách, Nakl. Tomáše Janečka Emitos 2008, ISBN: 978-80-87171-05-9
  • JUNG, Carl Gustav: Odpověď na Jóba, Vyšehrad 2015, ISBN: 9788074295508
  • JUNG, Carl Gustav, KERÉNYI, Karl : Věda o mytologii,  Nakl. Tomáše Janečka 2004, ISBN 80-85880-32-6
  • JUNG, Carl Gustav: Aion, Nakladatelství Tomáš 2003, ISBN: 8085880261
  • JAFFÉ, Aniela: Přízraky a zjevení, Portál 2000, ISBN: 80-7178-270-X
  • MOORE, Robert, GILLETTE, Douglas: Král, Válečník, Kouzelník, Milovník, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0781-8
  • MOLTON, Mary D., SIKES, Lucy A.: Matka, Hetéra, Amazonka, Médium, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0921-8
  • WOODMANOVÁ, Marion: Těhotná panna,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-87171-07-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše II., Moderní jungiánský výklad pohádek Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006 , ISBN: 80-903715-2-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše I., Moderní jungiánský výklad pohádek,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006, ISBN: 80-903715-1-5
  • HERZOG, Edgar: Psýché a smrt, Emitos 2012, ISBN: 978-80-87171-27-1
  • FRANZ, Marie Louise von: Věštění a synchronicita, Nakl. Tomáše Janečka Emitos, 2001, ISBN: 80-85880-22-9
  • HILLMAN, James: Myšlení srdce a duše světa, Malvern 2013, ISBN: 978-80-87580-39-4
  • SHARP, Daryl: Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga, Nakl. Tomáše Janečka 2005. ISBN: 80-85880-39-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše III., Moderní jungiánský výklad pohádek, Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-903715-9-0
  • DUERR, Hans Peter: Sedna aneb Láska k životu, Horus 1997, ISBN: 80-901884-4-3
  • SANDFORD, John A.: Sny a uzdravení, Nakl. Tomáše Janečka 2003, ISBN: 80-85880-28-8
  • WOLOY, Eleanora: Pes a lidská duše, Nakl. Tomáše Janečka 2005, ISBN: 80-85880-42-3
    neurčeno
  • JUNG, Carl Gustav: Tajemno na obzoru, Pragma 1999, ISBN: 8085880202
  • JAFFÉ, Aniela: Vzpomínky / Sny / Myšlenky C. G. Junga, Atlantis 1998, ISBN: 80-7108-178-7
Výukové metody
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.