DDMZ510 Management – řízení a hodnocení kvality a dopadu uměleckých institucí

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. MgA. Blanka Kolegar (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 8:30–9:15 104, Pá 9:15–10:00 104
Předpoklady
Předmět navazuje na oblast teoretického managementu a předpokládá základní znalostí řízení kvality a strategického managementu. Vstupní požadavkem je završení předmětu Strategické řízení v prvním ročníku magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s řízením kvality, zejména s obecnými modely, jako např. s Modelem excelence EFQM a modelem CAF. Srovnat tyto modely s přístupem ISO a pokusit se je aplikovat na prostředí profesionálních divadel.
Seznámit studenty s přístupy k řízení kvality, které jsou ověřené v zahraničních uměleckých institucích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- uvažovat o řízení kvality jako o synergické a nedílné součásti manažerských funkcí,
- bude vnímat rozdíl mezi hodnocením a evaluací,
- bude umět nastavit kritéria pro hodnocení kvality, která jsou součástí ověřitelných - ukazatelů v rámci kontroly naplňování institucionálních či projektových plánů,
- porovnat a vyhodnotit možnost využití modelů pro řízení kvality podle typu a druhu umělecké instituce.
Osnova
  • Přednášené okruhy:
    1. Filozofie řízení kvalit v podmínkách organizační kultury,
  • 2. Pojmosloví řízení kvality a evaluace,
  • 3. Metody řízení kvality,
  • 4. Instituce řízení kvality (EFQM, CAF, ISO),
  • 5. Model EFQM a zkušenosti z jeho využití ve veřejném sektoru,
  • 6. Využití Balanced Scorecard aplikovaného na divadlo pro řízení kvality,
  • 7. Integrovaný systém řízení a dokumentace,
  • 8. Příklady modelů a implementace řízení kvality ze zahraničních uměleckých institucí.
Literatura
    povinná literatura
  • BEJVLOVÁ, Jana. Divadelní výkon : Měření výkonnosti neziskového repertoárového divadla. Brno, 2005. 116 s. Dizertační práce. Divadelní fakulta, Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Inklaar, Y a kol.: Metoda zlepšování kvality vyššího vzdělávání na základě modelu EFQM. Česká verze. Brno, JAMU 2000. info
  • CROSSICK, Geoffrey a Patrycja KASZYNSKA. Understanding the value of arts & culture. The AHRC Cultural Value Project. Swindon. Arts and Humanities Research Council, 2016, 202 s. URL info
  • MAŠÍNOVÁ, Johana. Hodnota a cena: dvojí povaha kulturních statků. Online. Praha: Culture Matters, 2014, 43 s. info
  • IXIA, Public Art Think Tank a IXIA, Public Art Think Tank. Public Art: A Guide to Evaluation. 4. vyd. 2014, 27 s. info
  • KPMG Česká republika, s.r.o. a KPMG Česká republika, s.r.o. Ekonomická, věcná, právní, organizační a personální analýza vybraných příspěvkových organizací hlavního města Prahy. Praha: Magistrát hl.m. Prahy, 2010, 12 s. info
  • Scottish Arts Council a Scottish Arts Council. Quality Framework.Guidelines for Arts Organisations. 2. vyd. Scottish Arts Council, 2009, 19 s. ISBN 978-1-85119-180-2. info
  • Národní informační středisko podpory kvality a Národní informační středisko podpory kvality. Společný hodnotící rámec - CAF CZ 2009. 2. vyd. Národní informační středisko podpory kvality, 2009, 110 s. ISBN 978-80-02-02201-5. info
  • KAPLAN, Robert S a DAVID P. NORTON. Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku. 4. vydání. Praha: Management Press, 2005, 267 s. ISBN 80-7261-124-0. info
  • VUSTE-APIS s.r.o. a VUSTE-APIS s.r.o. Dokumentace integrovaného managementu managementu. Praha: Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2005, 91 s. ISBN 80-02-01756-0. info
  • ROSENBERG, Jim a Russel Willis TAYLOR. Learning from the Community: Effective Financial Management Practices in the Arts. Summary Findings and a Framework for Self-Assesment. National Arts Strategies, 2003, 9 s. info
    doporučená literatura
  • Nenadál, J.: Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management Press, 2000. info
  • LIDSTONE, Gerald a Sian PRIME. Sum of Parts. An Evaluation. London: Sadler`s Wells, 2011, 37 s. URL info
  • MKM výškové a stavební práce, s.r.o a MKM výškové a stavební práce, s.r.o. Příručka Integrovaného systému managementu společnosti. Praha, 2010. info
  • Česká společnost pro jakost a Česká společnost pro jakost. EFQM. Jak určovat excelenci. první kroky - dotazníkový přístup. 2009, 35 s. ISBN 90-5236-098-7. info
Výukové metody
Pravidelná výuka.
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (1 hodina přednášky, 1 hodina semináře)
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 (práce s literaturou, dílčí analytické úkoly).
Metody výuky:
- přednáška,
- práce textem,
- diskusní metody,
- metody řešení problémů,
- samostatná práce studentů,
- kritické myšlení,
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě:
- přítomnosti v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %),
- zpracování zadaného seminárního úkolu (60 %)
Navazující předměty
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a71cd1ce748f5494e9f646ccf444d1c57%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a6e1444-8086-4e4d-bb1d-3df1e0f1d6be&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
Instrukce pro výuku v nouzovém stavu/karanténě:
V MS Teams je zřízen tým Mngmnt 6 a 7, kde v rámci kanálu Organizační chování probíhají on-line diskuse v čase stanoveném rozvrhem dle dohodnutého harmonogramu.
K 1. 10. 2020 jsou všichni studenti součástí týmu a jsou aktivní.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2023, zima 2024.