DIFA:DDAZ201 Dramaturgy - Course Information
DDAZ201 Dramaturgy
Theatre FacultyWinter 2020
- Extent and Intensity
- 3/3/6. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Barbora Jandová (lecturer)
prof. MgA. Ivo Krobot (lecturer)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (lecturer) - Guaranteed by
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 16:15–17:00 406, Mon 17:00–17:45 406, Mon 18:00–18:45 406, Wed 10:15–11:00 406, Wed 11:00–11:45 406, Thu 14:30–15:15 406, Thu 15:15–16:00 406, Fri 10:15–11:00 406, Fri 11:00–11:45 406
- Prerequisites (in Czech)
- Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Directing (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Course objectives (in Czech)
- Naučit studenty podrobné analýze dramatického textu a schopnosti přejít od analýzy textu k pojmenování jeho hlavních témat a hledání možností jejich konkretizace a realizace prostřednictvím jednání v situacích textů a posléze také v konkrétním scénickém prostoru. Prohloubit teoretické myšlení studentů především v oblasti estetiky dramatického umění. Vést studenty ke komunikaci s posluchači herectví směřující k realizaci krátkého inscenačního tvaru.
- Learning outcomes (in Czech)
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- analyzovat a tvůrčím způsobem osobitě interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat schopných oslovit současného diváka
- pojmenovat témata a zápletky jednotlivých situací
- hledat vlastní výklady situací textu
- nalézt vlastní výklady celkového textu
- nalézt a pojmenovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit se tak na konkrétní inscenační tvorbu
- vypracovat dramaturgicko-režijní koncepci inscenace dramatického textu
- vypracovat explikaci k režijní knize zadaného textu (na tuto přípravu navazuje Dramaturgicko-režijní projekt II, který je realizován společně s posluchači herectví) - Syllabus (in Czech)
- Pedagogové posluchačům přiblíží vlastní přístupy a postupy při analýze, interpretaci nebo adaptaci zvolených textů. Zároveň je seznámí s jednotlivými etapami této činnosti a způsobem řešení nastalých otázek a možných problémů. Konkrétně půjde především o následující záležitosti:
- Fakta a otázky, které poznáváme a které si klademe při čtení dramatického textu.
- Organizace informací o tom, co existuje dříve, než začne děj hry.
- Provádění výzkumu o prostoru a místě děje, o životopisech postav.
- Uspořádání informací o každé scéně, bezprostředních okolnostech, o tom, co se děje mezi dějstvími, o čase.
- Získávání informací o autorovi.
- Pojmenovávání hlavních myšlenek, na kterých je text založen.
- Pojmenování žánru a stylu hry.
- Informace o událostech a dějových faktech každého dějství nebo scény.
- Analýza děje hry.
- Příprava na práci s hercem: pojmenování řídících úkolů, prohlubování práce na postavě (jak postavy o sobě přemýšlejí), pojmenování vztahů mezi postavami, příprava na analýzu jednání a jednáním.
- Studenti budou pod vedením pedagogů připravovat:
- Pojmenování témat situací i celku.
- Dramaturgicko-režijní koncepci možných inscenací, které vzniknou na základě již dříve analyzovaných textů.
- Vlastní interpretaci a následnou úpravu nebo adaptaci textu.
- Možnosti vyjádření těchto témat při práci s herci i při práci s dalšími komponenty divadelního výrazu.
- Příprava režijní knihy s navrženým způsobem inscenační práce ve scénickém prostoru.
- Literature
- required literature
- Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
- Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
- not specified
- Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
- Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
- Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
- Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
- Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
- Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
- Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
- Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
- Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
- Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
- Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
- Assessment methods (in Czech)
- analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DDAZ201