DIFA:DDAZ106 Scénická hudba - Informace o předmětu
DDAZ106 Scénická hudba
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 0/2/1. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Petr Hromádka (přednášející)
MgA. Hana Kovaříková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- každou lichou středu 18:00–18:45 107, každou lichou středu 18:45–19:30 107
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:N)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit posluchače se základy hudební nauky, naučit je vnimat klasickou i současnou hudbu včetně způsobu, jak je komponována. Ukázat jim cesty a možnosti práce s hudební komponentem divadelního artefaktu. Prostřednictím diskusí a aktivním poslechem vybraných hudebních děl a skladeb se chceme se studenty zamýšlet nad tím, že hudba je živým organizmem a pevnou součástí našich životů.
- Výstupy z učení
- Posluchači - zvládnou základy hudební nauky - naučí se hlouběji porozumět různým hudebním žánrům - naučí se reflektovat využití hudební složky při konkrétních inscenacích - procvičí se v zapojování hudby do vlastních projektů.
- Osnova
- ZIMNÍ SEMESTR 1. Úvod do hudební teorie a) Tón a jeho vlastnosti b) Notopis – základní hodnoty a jména not Takt a rytmus a) Jednoduché a složené takty b) Rozdíly mezi rytmem a metrem Základy hudebního názvosloví - tempová, dynamická, atd. 2. Stupnice a tónina – základní rozdíl a) Durové a molové stupnice b) Staré a specifické stupnice c) Kvintový a kvartový kruh Intervaly – základní a odvozené Akordy a) Kvintakordy b) Septakordy Ladění (přirozené a temperované) 3. Hudební nástroje a) Smyčcové b) Drnkací c) Dechové dřevěné d) Dechové žesťové a ostatní Hudební soubory, sbory a orchestry – duo, trio… velký orchestr Základy orchestrace (aranžmá) 4. Základy hudebních forem - hudební motiv, téma, figura, pasáž, věta, perioda, atd. 5. Akustika, zvuk (přirozený a zesílený), psychologie vnímání hudby (emoce, čas, prostor…) + exkurze na vybrané mimobrněnské představení + závěrečný zápočtový seminář (kratší): analýza a reflexe práce s hudbou v aktuálně hraných inscenacích (studenti nejprve popíšou v eseji, na základě jejich prací pak bude vedena debata)
- Literatura
- doporučená literatura
- Dolinský, A.: Hudební nauka I, 6. vydání, Praha, 1963. info
- Dolinský, A.: Hudební nauka II, 10. vydání, Praha, 1989. info
- HYNŠT, Miloš. Malé skriptum o melodramu. info
- Ivo Osolsobě: Muzikál je když (1967), Marsyas, Apollon a Dionýsos (1996). info
- Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
- Osolsobě, Ivo : Divadlo,které mluví, zpívá a tančí. Praha, 1974. info
- Otakar Zich: Estetika dramatického umění. info
- Pícha, F. : Všeobecná hudební nauka. Praha, SHV 1961. info
- WAGNER, Richard: Opera a drama. info
- Výukové metody
- Semináře. Poslechová cvičení. Exkurze na vybraná představení.
- Metody hodnocení
- Soustavné sledování výkonu studentů. Písemně zpracovaná reflexe práce s hudbou ve vybrané inscenaci.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2020/DDAZ106