DSCZ201 Scénografie II

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
0/4/4. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Štěpánek (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–16:00 0.01
Předpoklady
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Osnova
  • 1. Zadání textu : ANTICKÉ DRAMA. Základní rozhovor. Určení tématu a rozkrytí možností. 2. Konzultace po přečtení textu, analýza textu, způsob inscenování v řeckém divadle (amfiteátr s několika tisíci diváky) a jeho transpozice do současného divadla. 3. Funkce chóru jeho role a význam v antice a současném divadle. Další analýzy textu. Psychologické motivace, první kresby, skici prostoru a atmosféry. 4. Určení reálného divadelního prostoru, ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. Inscenace je zadána pro klasické kukátkové jeviště a neuvažije se o alternativních řešeních (performance, site specific). Určení meřítka zjištění technických možností divadla. 5. Hledání aktualizací, určení dějových faktů. Formulování základního konfliktu. 6. Postupné upřesňování. Měřítko, půdorys, základní papírová maketa. Určení technologie a materiálových možností. 7. Předběžné uzavření koncepce, barevné návrhy scény a práce na půdorysu. 8. Kontinuální pokračování na zadané divadelní hře, ( zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: ABSURDNÍ DRAMA. Srovnání obou inscenací, kontrasty a psychologie. 9. Úvaha o možnostech kukátkového prostoru, úloha horizontu jako základního výtvarného prvku, který nahrazuje černé technické oblečení scény. Mobiliář, rekvizity, základní barevnost a její symbolické a emotivní významy. Porovnání inscenační tradice antického divadla a divadla absurdního v současném divadle. 10. Upřesnění a definitivní ukončení prvního tématu a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, řez. Rozpracování tématu druhého.. 11. Určení prostoru realizace absurdního dramatu, získání a mapování technických podkladů ( půdorys a řez vybraného divadla) 12. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba absurdního divadla v dnešním světě a jeho poselství. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literatura
    doporučená literatura
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1105-8. info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie. In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 292 s. ISBN 978-80-7460-009-8. info
  • BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor: 1. vydání Praha: Akademie múzických umění v Praze,2001. ISBN: 80-85883-73-2. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
    neurčeno
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Brook, Peter. Nitky času. Praha, Divadelní ústav, 2004, 225 str., ISBN 80-7008-170-8. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • Grotowski, J.: Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Bratislava 1999. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • Vittruvius, Antické divadlo, Praha 1944. info
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. In Řečí světla. Brno: JAMU, 2004, 533 s. Acta musicologica et theatrologica, sv. 11. ISBN 80-85429-98-5. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejin divadelnej réžie I. In Čítanka z dejin divadelnej réžie I. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. ISBN 80-85455-74-9. info
Výukové metody
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.