DPHZX04 Estetika divadla a dramatu

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
1/1/8. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Václav Cejpek
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 15. 10. až Út 7. 1. každé sudé úterý 12:00–13:30 107
Předpoklady
Kurs předpokládá magisterské znalosti dějin divadla a dramatu, základy teorie herectví, režie a dramaturgie a znalost divadelní praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je pochopení a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu. Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje tím úroveň svého výkladu a jeho metodičnost, naučí se ujasnit si vlastní umělecký či teoretický záměr a bude umět jej odborně komunikovat a veřejně obhajovat.
Výstupy z učení
Absolvent bude schopen
-orientovat se v otázkách antické a klasické estetiky
-používat pojmy estetiky divadla a teoretické dramaturie
-popsat umělecké trendy a žánrové rozdíly
-analyzovat psycho-estetický dopad divadla na diváka
-ujasnit si umělecká východiska vlastní tvorby
-metodicky postupovat při psaní disertační práce nebo při popisu vlastní či cizí tvorby
-adekvátně posuzovat umělecká díla
-chápat estetickou funkci v rámci sociálních, historických, politických a výchovných kontextů.
Osnova
  • Látka je rozdělena do dvou semestrů.
  • I.-ZS: Starověká a klasická estetika divadla až do osvícenství;
  • II.-LS: Moderní a současná estetika divadla a dramatu (19.-21.st.)
  • I.
  • Umělecká praxe vs teoretický popis; estetická měřítka a pojmy; žánr, styl, forma, kánon, jednota, rozmanitost, gradace, kontrast, celek; estet. funkce, normy a hodnoty; psychologie vnímání a sociologie vkusu. Ekonomie estetického požitku, hédonismus, sublimace, pozornost.
  • Aristotelova teorie tragédie: POETIKA: mýthos, éthos, dianoia. Co je to katarze a jak umění pracuje s našimi emocemi? Arist. teorie komedie a humoru. Osudová ironie. Tragično a komično ve starověku a dnes.
  • 1) Umění jako reprezentace lidské interakce. Mimésis jako modelování, ne napodobování. Předmět, způsob a médium mimeze. Divadlo a znaky, symptomy a emoce. Hierarchie v předmětu.
  • 2) Katarze a její interpretace (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell): a)homeopathický výklad; b) intelektualistický výklad; c) metrio-pathický výklad, nacházení správné míry v soucitu, strachu i smíchu.
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, Etika Níkomachova,kn. 1-3). Divadlo jako trenažér emocí, dojmů a vášní. Richard Janko: From Catharsis to Aristotelian Mean (1992)
  • 4)Funkční estetická libost z reprezentace ošklivosti nebo bolesti. Paradox tragédie. Druhy libosti: tělesná, smyslová, emocionální, rozumová, integrální. - Aristotelés (forma) vs Epikúrós (slast). Estetická libost a určení žánru. Apollón vs Marsyas: spor vysokého u nízkého umění v dějinách estetiky.
  • 5)Smysl antického divadla podle Corneille, Lessinga, Hegela, Kierkegaarda, Nietzscheho, Šafaříka a Patočky.
  • 6)Tragikomické a smíšené žánry (fraška). Je opravdu vše dovoleno? Existuje (něco jako) "žádoucí" estetický účinek? Lze diváka emocionálně vychovávat? - Diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    doporučená literatura
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Poetics I : with the Tractatus Coislinianus, a hypothetical reconstruction of Poetics II, the fragments of the On Poets. Edited by Richard Janko. Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1987.
  • HENCKMANN, Wolfhart a Konrad LOTTER. Estetický slovník. Translated by Dušan Prokop. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1995.
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
  • TATARKIEWICZ, Wladyslav. Dejiny estetiky. I, Staroveká estetika. Bratislava: Tatran, 1985.
    neurčeno
  • ARISTOTELÉS. Politika. Translated by Antonín Kříž. 2. vyd. Praha: Rezek, 1998.
Výukové metody
Přednáška a seminář s diskusí.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
Další literatura (nepovinně):
Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.
Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.
Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.
Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (Posl.kpt.: Svědectí Jana Trojana)
Hegel, G. W .F., Ästhetik (1835). Aufbau-Verlag, Berlín 1955; čes. Estetika I, II. Přel. Jan Patočka. Odeon, Praha 1966.
Janko, Richard, „Introduction to Poetics“. In: Aristotle: Poetics. Hackett Publishing Company, Indianopolis, Indiana 1987.
Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.
Kierkegaard, S.A., Reflex tragična antického v tragičnu moderním. In Petr Osolsobě, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.
Patočka, Jan, „Epičnost a dramatičnost, epos a drama“. In: Divadlo, č. 10, 1966, s. 1–6.
Patočka, Jan, „Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích“. In: Program Divadla za branou (1971).
Tractatus Coislinianus (Aristotelova teorie komedie). In: Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.
Patočka, Jan, „Epičnost a dramatičnost, epos a drama“. In: Divadlo, č. 10, 1966, s. 1–6.
Patočka, Jan, „Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích“. In: Program Divadla za branou (1971).
Obě Patočkovy studie znovy vydány in Jan Patočka, Umění a čas. Praha, OIKOYMENH 2004.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2021, zima 2023.