DIFA:DDMZ201 Základy managementu - Informace o předmětu
DDMZ201 Základy managementu
Divadelní fakultazima 2019
- Rozsah
- 2/0/3. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Kolegar (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 10:15–11:45 106
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování prvního ročníku, zejména pak předmětů Stage management, Projektový management, Úvod do kulturní politiky, Mikroekonomika, Makroekonomika, Právo I a Právo II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na jevištní management a technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní manažerství se zaměřením na produkční management (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty se základy managementu, smyslem manažerské práce a rolí, kterou manažeři sehrávají v uměleckých institucích nebo projektových týmech. Jít od konkrétního (sebeřízení, organizace v rodině, skupině) k systémovému pojetí řízení (řízení v institucích a řízení projektů v institucích). V obou semestrech je kladen důraz na řízení, tzn. na sekvenční funkce, aby byl student připraven na výuku leadershipu v navazující výuce.
Cílem předmětu v prvním ročníku není memorování uspořádaného systému teorie managementu, ale aplikace vybraných principů a postupů, které jsou užitečné pro práci v oblasti divadelní produkce.
Studenti prostřednictvím povinné četby, kterou recenzují, postupně poznávají rozdíl mezi řízením a vedením a učí se chápat, že budoucí pozice leadera je spojena s jeho vnitřním prostředím, nastavením, schopností přijmout odpovědnost a učinit správné rozhodnutí ve správné chvíli. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování semestru schopen:
- popsat sekvenční a průběžné manažerské funkce (systémová teorie managementu) a jejich význam pro vlastní praktickou činnost produkčních.
- popsat a posoudit význam rolí manažera a vědět, v jaké situaci je která role potřebná.
- odpovědět na otázku, zda je management praxe či věda a zda je řízení věda nebo umění.
- plánovat a rozlišovat druhy plánů. Bude rozumět rozdílu mezi projektem a strategií, cílem a úkolem a analytickým nástrojům potřebným pro plánování. Seznámí se s konkrétními příklady plánů uměleckých institucí a bude je umět kriticky zhodnotit, bude rozumět řízení podle cílů,
- chápat proces rozhodování (průběžná funkce) a jeho roli ve všech sekvenčních funkcích, bude rozumět procesu organizování a bude rozlišovat různé typy organizačních struktur na příkladech organizačních struktur uměleckých institucích,
- rozlišit řízení (management) od vedení (leadership) a zároveň vnímat spojitost těchto přístupů,
- vysvětlit, jak organizování a organizační struktury souvisí s principem delegování.
- postupně ověřovat nabyté znalosti na praktických produkčních projektech realizovaných ve vnitřním prostředí školy. - Osnova
- 1. Management - praxe nebo věda? Management - věda nebo umění?
- 2. Funkce a role manažerů.
- 3. Role manažera a odpovědnost plánování. Smysl, podstata a odpovědnost plánování a rozhodování. Typologie vnějšího a vnitřního prostředí a analytické nástroje.
- 4. Typologie plánů. Proces plánování.
- 5. Plánování a navazující cíle. Proces tvorby cílů. Řízení podle cílů.
- 6. Racionalita a její omezení. Podmínky neurčitosti a rizika. Tvořivost a inovace.
- 7. Vztah plánování a organizování. Organizační struktury. Organizační úrovně. Organizační jednotky.
- 8. Proces organizování. Moc, pravomoc a odpovědnost
- 9. Sekvenční organizování. Decentralizace a delegování.
- 10. Od delegování k personalistice. Koučování. Organizační struktura nebo kultura?
- Literatura
- povinná literatura
- Weihrich, H. - Koontz, H. : Management. Victoria Publishing, Praha 1993. info
- BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
- Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
- CLARE, Rebecca a Tim PHILLIPS. Hra o trůny ve světě podnikání. 1. vydání. Omega, 2016, 136 s. ISBN 978-80-7390-363-3. info
- doporučená literatura
- Vodáček, L. - Vodáčková, O. Management, teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-85943-94-8. info
- Drucker Peter: Řízení neziskových organizací, Management press, Praha 1994. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- Příklady zřizovacích listin, organizačních struktur, dlouhodobých a ročních plánů českých divadel.
- DVOŘÁK, J. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005, 312 s. ISBN 80-86102-49-1. info
- DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004, 337 s. ISBN 80-86102-53-X. info
- Výukové metody
- Forma výuky: 1 hodina přednášky, 1 hodina semináře (seminární a přednášková část se prolínají dle strategie konkrétní dvouhodinovky).
Student je v úvodní hodině seznámen s podrobným časovým plánem, zadáním semestrálního úkolů (2 publikace a jejich recenzce) včetně termínu a způsobu odevzdání.
Organizační pokyny jsou studentům k dispozici ve složce studijní materiály, stejně tak jako prezentace a podklady k jednotlivým přednáškám a seminářům.
Metody výuky: přednáška, práce s textem, práce s obrazem, diskusní metody, samostatná práce studentů, případová výuka. - Metody hodnocení
- Hodnocení probíhá na základě zkoušky. Pro vykonání zkoušky musí student:
- splnit podmínku 80 % přítomnost na přednáškách, nepřítomnost řádně omluvit e-mailem vyučující.
- zpracovat dvě recenze zadaných publikací (Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3 a CLARE, Rebecca a Tim PHILLIPS. Hra o trůny ve světě podnikání. 1. vydání. : Omega, 2016. 136 s. ISBN 978-80-7390-363-3.)
Zkoušení probíhá ústní formou a bez přípravy. Student si z probraných témat, jež jsou na konci semestru soustředěny do dvou okruhů (jeden okruh má 5 témat), losuje po otázce z každého okruhu.
Řešení dílčích zadání pro seminární část výuky je samozřejmostí. - Navazující předměty
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2019/DDMZ201