DAAZX62 Roots of European culture

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 8:30–10:00 104
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DAALX62 Roots of European culture )
Základní obeznámenost s životem a dílem W. Shakespeara ( např. Hodek, Hilský, Chudoba, Honan, Wells aj.)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Schopnost porozumění a samostatné interpretace vybraných děl W. Shakespeara s důrazem na možnosti jejich uvádění a kulturní kontextualizace. Kurs je rozvržen do dvou semestrů: ZS se zaměří na intepretaci kategorií lásky a ctnosti (Romeo a Julie; Jindřich V); LS na kategorie odpuštění a zázraku (Konec vše napraví, Král Lear).
Syllabus (in Czech)
  • ROMEO A JULIE (pojem lásky) Láska v nejrůznějších podobách (love, charity, affection, sensuality, lust, passion, procreation, self-denial, sacrifice) byla u Shakespeara předmětem důsledné básnicko-filosofické reflexe. Cílem kursu je nacházet a analyzovat její rozlišení s pomocí antropologie a morální filosofie (Aristoteles, Augustin) a ukázat, jak jejich rozvíjení souvisí s uměleckou imaginací tvůrce, společenským duchem zlomové kulturní epochy i s vnímavostí dnešního čtenáře. Hlavním předmětem zůstává Shakespearova umělecká a dramatická metoda, kvality jazykového vyjádření a důvody jeho nadčasovosti. JINDŘICH V (pojem ctnosti) Analýza ctností a neřestí a Shakespearově hře. Jindřich V. a ctnost spravedlnosti, uměřenosti, odvahy a moudrosti; protikladné neřesti na příkladu francouzské aristokracie (pýcha, marnivost, bezhlavá smělost). Ars vivendi a ars moriendi v Jindřichu V. Ukázky převážně z Branaghova zpracování (1989).
Literature
  • BROOK, P.: Evoking Shakespeare. info
  • Hilský, M.: Shakespeare a jeviště svět. Praha 2010. info
  • Hodek, B.: William Shakespeare : kronika hereckého života. Praha 1971 (2. vyd. 1994). info
  • Honan, P.: Shakespeare : životopis. Praha 2011. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
  • OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU. p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. 2006. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami (projekce). Analýza zvolené hry (2 hry během semestru) z hlediska děje, konfliktu, motivů postav, inscenace, dramatických možností, jazyka a překladu, adaptace, dramaturgie, historického a kulturního kontextu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2017/DAAZX62