DDVZ209 Divadelní projekt III – divadlo pro děti

Divadelní fakulta
zima 2016
Rozsah
0/4/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Silva Macková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 10:15–11:45 4, Po 12:00–13:30 4
Předpoklady
EVER( DDVL209 Divadelní projekt III – divadlo pro děti )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s různými možnostmi divadelní tvorby pro děti a na základě vlastní zkušenosti s danou věkovou skupinou následně vytvořit plnohodnotnou interaktivní či participační formu inscenace.
V přípravné fázi projektu si studenti osvojují znalosti především z vývojové psychologie daného věku dítěte (předškolní věk), aby pak následně mohli využít tyto poznatky při samotné divadelní tvorbě. Součástí přípravné fáze je také realizace výzkumné části malého rozsahu, během níž se studenti prakticky seznamují s dětmi předškolního věku a sami si ověřují možnosti a úskalí vnímání dítěte pro divadelní tvorbu.

Deskriptory
Znalosti:
- studenti se orientují v problematice divadelní tvorby pro děti;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte předškolního věku;
- studenti prokazují základní znalosti divadelně-pedagogické práce s dětmi předškolního věku;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti interaktivní či participační tvorby inscenace.

Dovednosti:
- studenti umí vytvořit program pro děti předškolního věku s interaktivními či participačními prvky;
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci či scénář pro tvorbu interaktivní či participační inscenace pro děti předškolního věku;
- studenti umí aktivně spolupracovat při tvorbě interaktivní či participační inscenace pro děti;
- studenti umí zvolit vhodné téma/námět pro tvorbu inscenace pro děti a převést jej ve svébytný divadelní tvar s interaktivními či participačními prvky.

Způsobilosti:
- studenti jsou schopni jako členové týmu i samostatně vytvořit interaktivní či participační inscenaci pro děti;
- studenti jsou schopni aplikovat při divadelní tvorbě osvojené pedagogické schopnosti a dovednosti;
- studenti jsou schopni zvolit vhodnou předlohu pro tvorbu interaktivní či participační inscenace pro děti a přetvořit ji v divadelní tvar;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při tvorbě interaktivní či participační inscenace pro děti předškolního věku;
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vlastní i cizí divadelní tvorbu pro děti.
Osnova
  • V první fázi se studenti seznamují s možnostmi divadelní tvorby pro děti, s její problematikou a úskalími (vhodnost různých literárních předloh pro divadelní tvorbu, témata vhodná pro jevištní zpracování atd.). Zároveň se studenti prakticky připravují na výzkumnou část.
    Druhou fázi tvoří výzkumná část, během níž studenti realizují program pro děti předškolního věku zaměřený především na vnímání dětí a témata, se kterými je možné dále pracovat při samotné tvorbě inscenace.
    Třetí fáze zahrnuje zpracování předchozích poznatků a přetvoření v celistvý divadelní tvar – interaktivní či participační inscenaci pro děti. Součástí této fáze je také realizace inscenace před danou věkovou skupinou a její následná reflexe.
Literatura
  • Brook, Peter. Prázdný prostor. Praha, Panorama, 1988, 229 str. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • HOŘÍNEK, Z. Divadlo jako hra. Brno: Blok, 1970. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. 1. vyd. Brno: JAMU, 2009. ISBN: 978-80-86928-59-3. info
  • ULRYCHOVÁ I. Drama a příběh. Plánování dramatu. Tvořivá dramatika,2004, roč. 15, č. 1-4. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 80-90195415. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha:Grada Publishing, a.s., 2008. 352 s. ISBN 80-90195415.WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • SVOZILOVÁ-DRAHANSKÁ, Petra. Proces tematizace a symbolizace v herní a jevištním jednání. In Proces tematizace a symbolizace v herní a jevištním jednání. Brno: JAMU Brno, 2007, 128 s. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. In Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU Brno, 2005, 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. In Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004, 214 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 s. info
Výukové metody
Formy výuky: seminář, cvičení, projekt.
Metody výuky: diskuzní metody, práce s textem a A/V, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů

Počet hodin kontaktní výuky týdně: 6
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Metody hodnocení
Zápočet na základě analýzy výsledků činnosti studenta - soustavné sledování výkonu studentů, analýza projektu realizovaného s dětmi předškolního věku.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.