DIFA:DATZ202 Kapitoly jazyka audiovizuálníh - Informace o předmětu
DATZ202 Kapitoly jazyka audiovizuálního díla
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- 0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DATL202 Kapitoly jazyka audiovizuálního díla )
Elementárním předpokladem je ukončené bakalářské vzdělání na vysoké škole, nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: • seznámit se základy audiovizuálního jazyka v historických souvislostech, od vzniku filmové řeči, přes etablování jejich pravidel, až po soudobé rozvrstvení v konkrétních filmových žánrech • poznat a pochopit technologické a technické prostředky pro snímání zvuku a obrazu • seznámit s pravidly filmového obrazu - koncepcí tvorby jednotlivých záběrů, kompozicí obrazu, světlem, specifiky audiovizuálního jazyka různých médií, pravidly střihové skladby a zvukové skladby • seznámit s procesem vytvoření scénáře, vývojem scénáře od literární formy filmové povídky až k technickému scénáři v návaznosti na proces realizace • na základě získaných teoretických a analytických vědomostí vytvořit vlastní filmová obrazová cvičení Deskriptory, student dovede a je schopen: • vytvořit multimediální strukturované dílo audiovize integrované do živého dramatického umění, múzického umění (např. divadelní audiovize, živé konceptuální audiovize, audiovize charakteru performativního umění) • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky, divadelního dokumentu, televizních záznamů divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" • samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné autorské umělecké dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění • nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
- Osnova
- Studenti získají vědomosti o základech a vývoji audiovizuální řeči, teoriích obrazu, vlivech různých umění na koncepci filmového záběru, významu světla, významu zvukové složky a časování vnitřní stavby uměleckého díla. Seznámí se s technologickými a technickými prostředky pro snímání zvuku a obrazu a zároveň s procesem vytvoření scénáře, vývojem scénáře od literární formy filmové povídky až k technickému scénáři. Analýzy se zaměřují na vztah mezi divadlem a filmem. 1. Balada pro banditu Vladimír Sís (film 1978), Milan Uhde (divadelní hra 1975) 2. Amadeus Miloš Forman (film 1984), Peter Shaffer (divadelní hra 1979) 3. Pražská 5 Tomáš Vorel (film 1988) 4. Tančírna Ettore Scola, Vladimir Cosma (film 1983) 5. Faust, Rakvičkárna, Don Šajn Emil Radok (1958), Jan Švankmajer (1966, 1970) 6. Tramvaj do stanice Touha Tennessee Williams (divadelní hra 1947), Elia Kazan (film 1951)
- Literatura
- povinná literatura
- Aumont, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění v Praze, 2005. 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info. info
- neurčeno
- Plažewski, Jerzy: Filmová řeč, 1967, Orbis, Praha. info
- Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
- .Ejzneštejn Sergej: Paměti. info
- Chaplin Charles: Můj životopis. info
- Truffaut Francois: Rozhovory s Hitchcockem. info
- Bergman Ingmar: Laterna magika. info
- Wajda Andrzej: Moje filmy. info
- Jasný Vojtěch: Život a film. info
- Vávra Otakar: Zamyšlení režiséra. info
- Tarkovskij Andrej: Deník 1970 - 1986. info
- Solmi Angelo: Federico Fellini. info
- Buňuel Luis: Až do posledního dechu. info
- Svatopluk Malý: Skripta FAMU (1989)- Lékařská kinematografie, rentgenkinematografie. info
- Mihálik Peter: Kapitoly z filmovej teórie, Tatran 1983. info
- Bernard Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace, NFA 1995. info
- Gromov Jevgenij: Osud umělce (Filmová avantgarda a Lev Kulešov). ČFÚ, Praha 1990. info
- Šklovskij Viktor: Nekonečné záhady (Úvahy o teoretickém zobecnění filmové praxe). ČFÚ, Praha 1990. info
- Kulešov Lev: Základy filmové režie. skripta FAMU, SPN, Praha 1974. info
- Valušiak Josef: Základy střihové skladby. skripta FAMU. info
- Karel Reisz: Umění filmové skladby. skripta FAMU. info
- Kučera Jan: Alexandr Dovženko básník revoluce. ČFÚ, Praha 1971. info
- Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
- A Marjamov, Vsevolod Pudovkin: Čs. Státní film, Praha 1955. info
- Ejzenštejn Sergej M.: Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959. info
- Balász Bela: Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957. info
- Lindgren Ernest: Filmové umění. ÚPF, Praha 1961. info
- Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. NAMU 2014 – ISBN 978-80-7331-207-7, vydala Nakladatelství Akademie múzických umění a Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2011, 2. revidované vydání – první dotisk, 840 stran,
- Výukové metody
- Formy výuky:
- přednáška
- seminář
- projekt
Metody výuky:
- přednáška s diskusí
- práce s textem
- diskuze
- práce s audiovizuálním médiem
- projektová výuka
- e-learning
- individuální konzultace
- samostudium studentů
- samostudium literatury
- seminář
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu
* Letní semestr
Písemná zkouška
Ústní zkouška
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2016/DATZ202