DSCZ501 Stage design

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–17:45 MARTA_UCEBNY
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2015/DSCZ501