D61080A Úvod do sociologie

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, PhD. (přednášející)
Garance
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • V prvním semestru budou probírána následující témata:
    - Sociologické problémy a teorie (sociologická imaginace, nezamýšlené důsledky lidského jednání, pozitivismus, vznik sociologie, tradiční a moderní společnost)
    - Sociální interakce (každodennost, socializace, resocializace, teorie skupin a hraní rolí)
    - Sociální konformita a deviace (sociální deviace, sociální normy, anomie)
    - Stát, moc a sociální stratifikace (autorita, legitimita, typy panství, stavy, třídy, mobilita)
    - demografie, soukromá sféra, rodina a gender (vývoj populace, nukleární rodina, gender a pohlaví, feministická toerie)
Literatura
  • Povinná literatura prvního semestru:. info
  • Giddens, Anthony. 1999. Sociologie. Praha: Argo. info
  • Mills, C. W. 1968. Sociologická imaginace. s. 7-24. info
  • Todorov, T. Mezní situace. s. 37-49, 165-182. (29). info
  • Foucault, M. 1994. Dohlížet a trestat. s. 275-315 (40). info
  • Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo, s. 25-74 (49). info
  • Mills, C.W. 1966. Mocenská elita. s. 355-388. (33). info
  • Foucault, M. 1994. Dějiny šílenství v době osvícenství: hledání historických kořenů pojmu duševní choroby, s. 154-198. info
  • Veblen, T. 1999. Teorie zahálčivé třídy. s. 9-23 a 34-57 (37). info
  • Murray, Ch. Příliš mnoho dobra. S.173-183, 189-195, 197-207. (29). info
  • Beauvoir, S. 1967. Druhé pohlaví. Praha:Osiris ,s. 69-97 a 133-143 (38). info
  • Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. s. 9-46. info
  • Beck, U. 2004. Riziková společnost: na cestě k jiné modernitě. S. 205-249. info
  • Možný. I. 1999. Proč tak snadno...( některé rodinné důvody sametové revoluce). s. 60-124. info
  • Gruss. P.(ed.) 2009. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Kapitoly 1 a 2., s. 11-35. info
  • Doplňující četba:. info
  • Bauman, Zygmunt., Tim May. 2004. Myslet sociologicky. Praha: SLON. info
  • Harrington, Austin. a kol. 2006. Moderní sociální teorie. Praha: Portál. info
  • Keller, Jan. 2006. Úvod do sociologie. Praha: SLON. info
  • Vaněk, Jiří. 2009. Způsoby estetického prožívání. praha: Galerie Zdeněk Sklenář. info
  • Zahrádka Pavel. 2009. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Perplum. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1

Metody hodnocení
* Zimní semestr
V průběhu semestru vypracování a prezentace referátu ze zadané četby.
Aktivita v hodinách.
Závěrečná písemná zkouška ověřující znalost základních sociologických pojmů a konceptů.
* Letní semestr
V průběhu semestru vypracování a prezentace referátu ze zadané četby.
Aktivita v hodinách.
Vypracování seminární práce na zadané téma.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D61080A