D61008Cz Roots of European Culture - Antique and Christianity

Theatre Faculty
Winter 2013
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
The Department for Theatre Research – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: The Department for Theatre Research – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit posluchače se základními proudy, které formovali evropskou kulturu a duchovní vědomí.

Syllabus (in Czech)
  • Tematické okruhy:
    - hledání evropské kulturní identity, otázka preambule k evropské ústavě
    - antické Řecko, Platonovo učení o idejích jako předpoklad vědeckých revolucí; význam pythagoreismu a matematiky, Sokratés a "péče o duši", význam Sokratovy "péči o duši" pro Evropu v díle Jana Patočky, kosmocentrismus řecké antiky
    - biblická kultura a vzdělanost, význam kategorie "lidská osoba" v biblickém pohledu na člověka v rámci stvoření; význam písemné tradice a paměti; srovnání řecké mythologie a židovského a křesťanského pohledu na místo člověka v kosmu (kn. Genesis, žalm. č. 8., kniha Jobova)
    - velcí evropští básnici: Homér, Vergilius, Ovidius, Dante, Shakespeare a Goethe, duchovní kořeny jejich poezie
    - evropské osvícenství a duchovní proudy XIX století
    - XX. století - tragédie Evropy, světové války a jejich příčiny, krize kultury
Literature
  • Giovanni Reale: Kulturní a duchovní kořeny Evropy. CDK, Brno 2004. info
  • Claude Tresmontand: Bible a antická tradice. Praha 1970. info
  • Jan Patočka: Sókratés. Praha 1992. info
  • Roger Scruton: Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Brno 2003. info
  • Romano Guardini: Konec novověku. Praha 1992. info
  • Hannah Arendtová: Krize kultury. Praha 1993. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Credit evaluation note: 2 z 4.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2013/D61008Cz