D40315z Kostým

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
0/4. 4 kr. 4 z 8. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Kateřina Bláhová (přednášející)
Garance
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studia je získání co nejširších teoretických znalostí i praktických dovednosti v oblasti divadelního, módního či performativního kostýmu a oděvu cestou rozvoje koncepčního výtvarného myšlení a cestou vizuálního zpracování emocionálních kontrastů na téma textové, hudební nebo výtvarné. Pochopení kostýmu jako součásti obrazu či prostorové kompozice vede k citlivosti pro materiálovou skladbu a tvar v konkrétním prostředí a osvětlení. Důraz je kladen na tvůrčí proces a kreativitu, stejně tak jako na uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Podstatou je zvládnutí kostýmní výpravy ve všech formách divadla,filmu a televizní tvorby i v oblastech mimodivadelních produkcí.

Student je schopen: - pochopit smysl a podstatu kostýmu v divadelní inscenaci i mimo ni - analyzovat východiska v řešení divadelního a uměleckého kostýmu - rozvíjet schopnosti formulovat vlastní kostýmní řešení - zvládnout základní výrazové prostředky kostýmní tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace - propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti - na základě kostýmních návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky - prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům kostýmu - uvědomovat si důležitost kontextu kostýmu a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů - prezentovat originální umělecký kostýmní výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Osnova
  • Ateliérová výuka kostýmu pro bakalářský I. - III. a magisterský IV. - V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména kostýmní tvorby. Výuka zahrnuje interpretaci kostýmní tvorby v divadelním i alternativním prostoru a dramatická východiska kostýmní a scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Mga stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
    Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita).
    Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie.
    Průběžná výuka je zakončena Akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle.
    Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt.

    Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla.

    - zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení

    - konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů

    - individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla

    - realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literatura
  • L. Kybalová Encyklopedie módy 1973. info
  • L. Kybalová Dějiny odívání 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Ch.Sellingová Století módy, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Výukové metody
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury


* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního řešení na zadané téma a odevzdání kostýmních návrhů všech postav inscenace.

* Letní semestr

Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního řešení na zadané téma a odevzdání kostýmních návrhů všech postav inscenace.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D40315z