D31169 World alternative theater - Introduction

Theatre Faculty
Winter 2013
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (lecturer)
Guaranteed by
Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přehledem umělecké situace New Yorku v padesátých a šedesátých letech 20.stol., vhledem do zrodu akčního umění (hraničních tvarů) a alternativního divadla a zde podrobnější analýzou tvorby a tvůrčích postupů Living Theatre, Open Theatre, atd. uvést studenty do problematiky tvorby i myšlení alternativního divadla druhé poloviny 20.století. Vytvořit tak vědomostní základ a přinášet inspirace pro jejich vlastní myšlení o divadle a praktické tvůrčí pokusy a hledání vlastních metod a postupů.

Syllabus (in Czech)
  • Plný název předmětu: LIVING THEATRE, OPEN THEATRE, LA MAMA a další (I - zrod světového alternativního divadla) Obsah předmětu: Přednáška se zabývá počátky alternativního umění a divadla vůbec, tedy jeho vývojem a kulturním prostředím v padesátých a šedesátých letech v New Yorku ve Spojených státech. Analyzuje především tvorbu a aktivitu, uměleckou i občanskou, divadelní skupiny Living Theatre (Živé divadlo) a jeho zakladatelů a programotvorných osobností Judith Malinová a Juliana Becka. Vedle Livingu přednáška také analyzuje tvorbu a metodu spřízněné newyorské skupiny Open Theatre (Otevřené divadlo) a jeho zakladatele Josepha Chaikina a jeho myšleni o divadle. New York a jeho unikátní tvůrčí divadelní prostředí šedesátých let je spojeno také s dalšími jmény, především pak s Ellen Stewartovou a jejím Café La MaMa. Přednáška se tedy věnuje také této divadelní aktivitě a hnutí tzv. divadelních kaváren ve snaze dotvořit obraz a iniciující význam "newyorského fenoménu" v divadelní historii druhé poloviny 20. století. Součástí přednášky je i stručný výklad k myšlení vizionáře moderního světového divadla Antonina Artauda, k jeho manifestu Divadla krutosti a vlivu na vývoj alternativního divadla v druhé polovině 20.století. V závěru se přednáška představí divadelního režiséra a teoretika Richarda Schechnera a jeho Performance Group.

    Úvod: Pollock, Cage a Kaprow - hraniční tvary
    Komparace a výklad pojmů alternativní divadlo, 2. divadelní reforma, hraniční tvary, atd.
    Zrod Living Theatre - první období - The Brig (Lapák)
    Antonina Artauda a jeho manifest Divadla krutosti
    Velké inscenace - Mysterie, Framkenstein, Antigona
    Paradise Now (Ráj teď) a Avignon 1968
    Joseph Chaikin a Opent Theatre
    Serpens Opent Theatre a Chaikinovo myšlení o divadle
    Ellen Stewart a La Mama, etc.
    Richard Schechner a Performance Group
Literature
  • J.Kořán - P.Oslzlý: Living Theatre. Praha : Jazz Petit č.15, 1982 . info
  • Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma? . Praha : Divadelní ústav, 1991. info
  • Kazimierz Braun: Nowy teatr na šwiecie 1960-1970. Warszawa : WaiF 1976. info
  • Jotterand, Franck: Le nouveau théatre americain. Paris : Éditions du Seuil, 1970. info
  • Jotterand, Franck: Nowy Teatr Amerykaňsky. Warszawa : WaiF 1976. info
  • Malgorzata Semil, Elzbieta Wysinska: Slovník světového divadla. Praha : Divadelní ústav, 1998. info
  • Antonin Artaud I.díl - Život, dílo, sny. Sestavil Jan Kopecký, Praha-Brno, 1987. info
  • Antonin Artaud II.díl - Texty. Sestavil Jan Kopecký, Praha-Brno 1988. info
  • Antonin Artaud: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann a synové, 1994. info
  • Lehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka

Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (přednáška)

Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
Písemná zkouška - písemný test z faktografické znalosti jednotlivých vývojových etap tvorby Living Theatre, Open Theatre, La Mamma a dále v rozsahu přednášených témat a na základě samostatného studia literatury.

Ústní zkouška - podrobnější analýza vybraných vrcholných děl a tvůrčích metod Living Theatre, Open Theatre, La Mamma.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 2.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2013/D31169