D31014Az Vybrané kapitoly z dějin pohybového divadla

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
2/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Adéla Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Dějiny kultury
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Jednotlivé kapitoly: 1) Starý a nový cirkus, klauniáda. 2) Znovuzrození žánru. Tělesný mimus, francouzské podněty a česká pantomima do r. 1948. 3) Imaginární pantomima v domácím prostředí, brněnská pantomimická škola. 4) Reformní procesy v oboru na přelomu 60. let. Praha - Brno. 5) Alternativní scéna, antropologické divadlo.
Literatura
  • T. Rémy, Klauniády, L. Petišková: Cirkus, Klaun in: Základní pojmy divadla, F. Fellini filmuje a dal., C. Turba: Klauni a 19. století, J. Reidinger-L. Petišková: Když bolí úsměv. info
  • E. Decroux: World on Mime, Poesia, J.L. Barrault, Leabhart: Mime and postmodern theatre, E. Lehnuta: stati v časopise Světové divadlo, J. Hyvnar: Francouzská divadelní reforma a dal., L. Petišková: Cirkus naděje. info
  • L. Fialka: Knoflík, J. Ryšánková: Pohyb a divadlo, O.Panovová: M. Sládek, L.Petišková: Slovník světového divadla (Turba), též Česká divadla (pantomimické soubory), též Slovník českého tanečního a pantomimického umění (portréty). info
  • L. Petišková: Jan Grossmann a pantomimické umění, a dtto viz. kapitola 3, též doslov in: B. Polívka, předběžný portrét, J. Dvořák: Marginálie o pantomimě, sborník Divadlo na Provázku, libreto k představení Harakiri Pantomimy Alfréda Jarryho. J.Kovalčuk: Autorské divadlo-skripta JAMU. info
  • F. Hrdlička, Z. Bratršovská: Bílé divadlo, V. Martinec: Tělo, nástroj inspirace, L. Petišková: Křesadlo in: Svět malých divadel II, J. grotowski: Divadlo a rituál, E. Barba: Skryté umění herce, E. Bonaventura a Nové kolumbijské divadlo. info
Výukové metody
* Přednáška
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Písemná zkouška
Ústní zkouška

* Letní semestr
Písemná zkouška
Ústní zkouška

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D31014Az