DIFA:DSDLY03 Reflection of contemporary sce - Course Information
DSDLY03 Reflection of contemporary scenography
Theatre FacultySummer 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Mgr. Matěj Nytra (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %) - Timetable
- each odd Wednesday 14:00–17:00 uc_C
- Prerequisites
- Not defined.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Lighting Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design).
Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu: - mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle; - schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci; - obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla; - schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo; - schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly; - schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém
- Syllabus (in Czech)
- 1.současný tanec a jeho linie (taneční abstrakce, konceptuální choreografie, taneční divadlo, ad.)
- 2.- 3. využití nových médií v současném tanci, diskuze s přizvaným hostem
- 4. - 5. autorské projekty na pomezí více druhů umění (spojení tance, výtvarného umění, autorské hudby, ad.) - historie a současné podoby, diskuze s přizvaným hostem
- 6. - 7. fyzické divadlo, autorské herectví a multimédia, diskuze s přizvaným hostem
- 8. - 9. nový cirkus - historické předpoklady u nás, specifika tradičního cirkusu a jeho současné podoby, diskuze s přizvaným hostem
- 10. - 11. imerzivní divadlo - pomezní zážitek? Imerze a její specifické rysy v divadelní inscenaci
- 12. - 13. site specific - vymezení pojmů, historie, prostředky site specific, autenticita prostoru, diskuze s přizvaným hostem
- 14. závěrečné semestrální shrnutí
- Literature
- Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
- Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
- FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
- FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
- RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
- NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
- Assessment methods (in Czech)
- Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházka, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DSDLY03