DDAL106 Incidental Music

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Petr Hromádka (lecturer)
MgA. Hana Kovaříková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:45 107
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy koncepční práce s hudbou jakožto výrazovým prostředkem divadelní inscenace a nastínit interpretační a tvůrčí možnosti, které skýtá práce s původní (nově komponovanou) scénickou hudbou. Tímto kurzem chceme přispět jak k formování myšlení o užití hudby ve tvaru divadelní inscenace, tak k profesnímu rozvoji studentů při přípravě vlastních tvůrčích aktivit.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování kurzu: - vybaven znalostmi základů hudební nauky - schopen fundovaného rozboru a reflexe práce s hudební složkou v historických i současných inscenacích. - schopen využít potenciálu akustické složky inscenace při jejím zrodu - schopen vést koncepční a tvůrčí dialog se skladatelem - získá předpoklady pro realizaci vlastní hudebně-dramaturgické koncepci (nahrávání, nastudování živými muzikanty)
Syllabus (in Czech)
  • LETNÍ SEMESTR 1. Lidová píseň v Čechách a na Moravě, jarmareční píseň, procesí a poutní písně (a z toho odvozený voiceband) 2. Proměny operety a muzikálu (+ okrajově hudebně-divadelní žánry: kabaret, melodram, opera, oratorium, písničkály) 3. Filmová a scénická hudba, rozhlasová tvorba – audio a vizuální ukázky – analýza 4. Čtení textu s ohledem na hudební koncepci představení, inscenace s hudební tématikou, komunikace režiséra se skladatelem 5. Zvolení hudebního žánru, instrumentace a stylovosti vhodného k danému dramatu Vlastní nasazení hudby do dramatu – leitmotiv, předěl, podkres Celková úloha hudby v inscenaci – dominantní nebo podpůrná Časové úseky a délka trvání hudby v inscenaci, interakce s ostatními složkami – scénografie, výprava + exkurze na vybrané mimobrněnské představení + závěrečný zápočtový seminář: prezentace vlastních konceptů práce s hudbou
Literature
    recommended literature
  • Dolinský, A.: Hudební nauka II, 10. vydání, Praha, 1989. info
  • HYNŠT, Miloš. Malé skriptum o melodramu. info
  • Ivo Osolsobě: Muzikál je když (1967), Marsyas, Apollon a Dionýsos (1996). info
  • Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
  • Osolsobě, Ivo : Divadlo,které mluví, zpívá a tančí. Praha, 1974. info
  • Pícha, F.: Všeobecná hudební nauka. SHV, Praha 1964. info
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění, Praha 1986. info
  • Franz, Vladimír: Hudební dramaturgie. (http://franz.wz.cz
Teaching methods (in Czech)
Semináře. Poslechová cvičení. Exkurze na vybraná představení.
Assessment methods (in Czech)
Soustavné sledování výkonu studentů. Písemně zpracovaná koncepce vlastní práce s akustickou stopou ve vybraném dramatickém úryvku.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DDAL106