DIFA:DDVL301 Didactics of Theatre and Educa - Course Information
DDVL301 Didactics of Theatre and Education
Theatre FacultySummer 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Silva Macková (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 14:30–16:00 1
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education (programme DIFA, Div_vych:B)
- Drama in Education (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je završit dosavadní praktické a teoretické vzdělání v oboru a uvést získané vědomosti a dovednosti do vzájemných vazeb se zaměřením na budoucí pedagogickou činnost studentů v oboru. Deskriptory Student se orientuje v základních didaktických pojmech a dokáže je aplikovat na obor dramatická výchova Rozlišuje obecné didaktické metody a formy a specifické oborové metody a formy Dokáže formulovat obsah oboru v různých vzdělávacích institucích Pracuje se základními školskými dokumenty (RVP) a dokáže je konkretizovat do školních vzdělávacích programů, pracuje se standardy z výuky a je schopen zadávat úkoly pro jejich prověřování Dokáže pospat proces tvorby divadelní inscenace s dětmi a mládeží, charakterizuje jeho etapy a pojmenuje specifika daná věkem a zkušenostmi účastníků a složením skupiny. Popíše postavení pedagoga v procesu tvorby divadelní inscenace.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student zpracuje studii na zadané téma z historie oboru divadlo a výchova v rozsahu nejméně 5 stran textu a prezentuje ji v hodině. Ukončení předmětu a udělení zápočtu probíhá formou kolokvia. Na konci 3.ročníku konají studenti z předmětu státní závěrečnou zkoušku. Studenti - prokazují široké znalosti v oblasti teorie, historie a soudobé praxe dramatické výchovy, divadla a výchovy, amatérského divadla - prokazují široké znalosti v oblasti metod, postupů a forem dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla (metodika, didaktika oboru) - prokazují základní znalosti v oblasti teorie divadla, teorie dramatu a historie českého a světového divadla - prokazují základní znalosti z oblasti pedagogiky a psychologie, znají aktuální kurikulární dokumenty vztahující se k oboru - uvědomují si základní mezioborové souvislosti a jejich možnosti a limity pro praxi - s přehledem se orientují v základní primární a sekundární odborné literatuře - orientují se v oblasti soudobé dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla, znají práci a tvorbu klíčových osobností v oboru - jsou vybaveni základními hodnotícími kritérii práce v oboru, umožňujícími rozlišovat významná díla oboru s přihlédnutím ke konkrétním specifikům práce skupiny (např. amatérského souboru, jeho podmínek apod.) - rozumí výchozím možnostem a podmínkám využití teorií, metod, postupů a forem oboru v praxi (v návaznosti na poznatky pedagogiky a psychologie) – např. pro tvorbu výukového programu, projektu, inscenace - prokazují znalosti z oblasti propagace výstupů práce v oboru
- Syllabus (in Czech)
- Tematické okruhy: 1. Obsah oboru, struktura, disciplíny, pomocné disciplíny - obor divadlo a výchova (charakteristika, vývoj oboru),tři základní oblasti obsahu oboru (vzdělávání, amatérské divadlo, divadlo ve výchově), vztah DaV a pedagogiky, psychologie a teatrologie 2.Základní didaktické pojmy - cíl, kompetence, obsah, metody, formy 3. Rámcové vzdělávací programy - RVP PV, RVP ZV, RVP GV, RVP ZUŠ 4. Metody oboru DaV, základní principy, herní a jevištní jednání - běžné didaktické metody v DaV, princip tematizace a zobrazování, základní rozdíl mezi herním a jevištním jednáním (prožitek, zkušenost) 5. Formy oboru DaV - formy vzdělávání v oboru ve vztahu k vzdělávací instituci, formy v procesu tvorby inscenace 6. Herní jednání - fáze herního jednání, principy herního jednání, vedení herního jednání, dramatická hra, strukturovaná dramatická hra 7. Jevištní jednání - princip komunikace, základní principy jevištního jednání 8. Tvorba inscenace - tvorba inscenace jako projekt (dramaturgie, režie, scénografie a zvuk, herecká tvorba) 9. Divadlo ve výchově (divadlo fórum, divadlo ve výchově v užším smyslu, projekty k inscenacím) 10. Pedagog oboru DaV. osobnostní předpoklady pedagoga DaV, vzdělání pedagogické a odborné, vzdělávací instituce a postavení DaV v nich
- Literature
- required literature
- Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
- SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
- Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
- not specified
- Delongová, J.; Macková, S.; Svozilová, D. Vezměte do ruky knihu. Brno: KKS, 1998. 92 s. ISBN neuvedeno. info
- HOŘÍNEK, Zdeněk 1991/2008, Drama, divadlo, divák, Brno, JAMU 1995, Cesty moderního dramatu, Praha, nakl. Studia Ypsilon 1998, Mezi dvěma texty, in týž: Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha, nakl. Studia Ypsilon 2003, O divadelní komedii, Praha, Scéna 2006, Poznámky o poznámkách, Divadelní revue, č.1. info
- Machková, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3. info
- Machková, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. info
- Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: DAMU, 2000. info
- Valenta, J: Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, ISV. info
- Valenta, J.: Metody a techniky dramatické výchovy, Praha, agentura Strom 1998. info
- Teaching methods (in Czech)
- Formy: přednáška, seminář, dílna Metody: přednáška, diskusní metody, práce se školskými dokumenty, samostatná práce studentů
- Assessment methods (in Czech)
- Analýza výsledků činnosti studenta - písemná definice zadaného pojmu z oboru na základě odborné literatury a reflexe vlastní praxe Státní bakalářská zkouška z předmětu Didaktika DV
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2022, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2022/DDVL301