DVDL115 Literatura pro děti a mládež

Divadelní fakulta
léto 2021
Rozsah
0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející)
prof. Mgr. Zoja Mikotová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 9:15–10:00 201
Předpoklady
EVER( DVDZ115 Literatura pro děti a mládež )
znalost dětské literatury na úrovni absolventa střední školy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními žánry dětské literatury, dále pak s novými trendy v dětské literatuře a s uplatněním dětské literatury v oblasti péče a vzdělávání sluchově postižených dětí a mládeže Studenti jsou schopni popsat využití dětské literatury v oblasti rozvoje čtenářství sluchově postižených dětí a získají vhled do možností interpretace dětské literatury
Výstupy z učení
Student bude mít přehled o žánrech v oblasti dětské literatury
bude schopen citlivě rozeznávat vhodnost textů pro SP děti a mládež
získá dovednost dramatizovat drobné literární útvary
bude obeznámen s překlady do znakového jazyka
Osnova
  • Jak vést neslyšící dítě k četbě: obrázek-znak-klíč ke světu
  • leporelo - čtení obrázků, slova klíčová a ilustrační
  • čtení jako hra, čtení s porozuměním, komiks, bilderbuch
  • zjednodušený, upravený text pro sluchově postižené děti, budování pozitivního vztahu k psaným informacím.
  • Funkce dětské literatury v současné kultuře (přehled osobností a děl světové literatury, přehled osobností a děl české literatury, významní ilustrátoři,
  • literatura pomáhá s problémy - náhled na funkci literatury z psychologického hlediska, literární hrdina, možnosti identifikačního vzoru,
  • literární předloha jako východisko pro práci se sluchově postiženými dětmi a mládeží).
Literatura
  • Červenková, A.: Čtení pro rodiče malých dětí s vadami sluchu. info
  • Jak jsme se učili číst. info
  • Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. info
  • Čítanka 1,2 pro neslyšící děti a mládež. info
  • Příběhy pomáhají s problémy. info
  • Macková, S. - Svozilová, D.: Vezměte do ruky knihu. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2019, léto 2024.