DIFA:DVDL202 Pedagogika - Informace o předmětu
DVDL202 Pedagogika
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 16:15–17:45 201
- Předpoklady
- Absolvování kurzů Pedagogika I, II a III
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchovná dramatika pro Neslyšící (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Kurz uvádí studenty do problematiky pedagogického výzkumu a nabízí základní přehled výzkumných metod a technik, využívaných v pedagogice. Nastiňuje základní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, s cílem praktického využití při tvorbě vlastního výzkumného projektu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní kategorie pedagogického výzkumu
- určit, definovat a zvolit vhodnou výzkumnou pedagogickou metodu a techniku
- aplikovat vybrané metody pedagogického výzkumu v praxi
- navrhnout a vypracovat výzkumný projekt z oblasti pedagogiky
- analyzovat, interpretovat a prezentovat své odborné výzkumné závěry veřejnosti - Osnova
- 1. Věda, vědecký výzkum, fáze empirického výzkumu: výzkumný problém, teoretická příprava na výzkum, zmapování tématu
- 2. Hypotézy (formulace a obecně testování), falzifikace a verifikace, operacionalizace, měření, validita, reliabilita, proměnné
- 3. Technický projekt, výběr výzkumného souboru, ekonomické a personální limity výzkumu, kritéria rozhodování pro výběr metod a technik
- 4. Experiment v pedagogickém výzkumu
- 5. Metody a techniky dotazování (dotazník, interview)
- 6. Metody a techniky zkoumání postojů (postojové škály)
- 7. Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce (pozorování, interakční analýza)
- 8. Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů (měření školního klimatu, sociometrie, sociálně-kognitivní mapování)
- 9. Obsahová analýza, analýza dokumentů, sekundární analýza dat
- 10. Kvalitativní výzkum, případové studie
- 11. Zobecnění závěrů, interpretace dat, výzkumná zpráva
- Literatura
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0.
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993. 374 stran. ISBN 8071841412
- • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. 130 s. : o. ISBN 80-85931-15-X.
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 8055109044.
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha:: 2008, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška Analýza výsledků činnosti studenta
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2020/DVDL202