DIFA:DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Dram - Course Information
DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama
Theatre FacultySummer 2020
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 18. 2. to Tue 12. 5. each even Tuesday 12:00–13:30 107
- Prerequisites (in Czech)
- Kurs předpokládá magisterské znalosti dějin divadla a dramatu, základy teorie herectví, režie a dramaturgie a znalost divadelní praxe. Kurs navazuje na zimní semestrální kurs DPHZX04 Estetika divadla a dramatu I.-ZS: Starověká a klasická estetika divadla až do osvícenství.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem je pochopení a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu. Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje tím úroveň svého výkladu a jeho metodičnost, naučí se ujasnit si vlastní umělecký či teoretický záměr a bude umět jej odborně komunikovat a veřejně obhajovat.
- Learning outcomes (in Czech)
- Absolvent bude schopen orientovat se v otázkách moderní estetiky a přitom
-používat pojmy estetiky divadla a teoretické dramaturie
-popsat umělecké trendy a žánrové rozdíly
-analyzovat psycho-estetický dopad divadla na diváka
-ujasnit si umělecká východiska vlastní tvorby
-metodicky postupovat při psaní disertační práce nebo při popisu vlastní či cizí tvorby
-adekvátně posuzovat umělecká díla
-chápat estetickou funkci v rámci sociálních, historických, politických a výchovných kontextů. - Syllabus (in Czech)
- Látka je rozdělena do dvou semestrů.
- I.-ZS: Starověká a klasická estetika divadla až do osvícenství;
- II.-LS: Moderní a současná estetika divadla a dramatu (19.-21.st.)
- II.
- 1) Co je to moderna, kdy začíná, co se mění a jak. Moderní estetika. Rozšíření kánonu krásných umění, odmítnutí klasického pojetí krásy, ošklivost, rehabilitace "nízkých" druhů a žánrů, proměnlivost hodnoty, strukturální změna vkusu. Filozofické vlivy: Kant, Schopenhauer, Nietzsche. Umělecké příklady: E.A.Poe a horror, Ch. Baudelaire, ošklivost, šok, město. Krize reprezentace a figurace. Kritici moderny: Chesterton a Scruton.
- 2) Estetika z hlediska diváka. Vliv psychologie umění. Freud, Jung, Frankl. 1.a 2. divadelní reforma z hlediska estetického kánonu. Konvence: jejich destrukce a smysl. Krize básnické řeči a význam scénografie. Vizualita vs auditivita.
- 3) Zichova Estetika dramatického umění (1931). Syntetická a analytická teorie divadla. Princip dramatičnosti a princip stylizace. Dvojitá významová představa - technická a obrazová. Inscenace, nikoli dram. text je podmínkou díla. Sémantika, scény, mizanscény a hudby.
- 4) Ot. Zich (pokračování): Herec-Herecká postava-Dramatická osoba. Přetělesnění a předuševnění. Antropologie divadla. Rozbor herecké krize (Kierkegaard) Látka, tvar a čistá forma v divadle. Strukturní úrovně inscenace.
- 5) Ivo Osolsobě: Divadlo, které mluví, zpívá a tančí. Synkretické žánry a jazyky divadla. Divadlo jako model lidské komunikace (D.= "komunikace komunikací o komunikaci"). Hra a princip zpětné vazby. Nepochopená hra a hra s nepochopením. Principia parodica. Estetika muzikálu.
- 6) Estetika absurdního dramatu, "post-dramatické divadlo" a "performativní obrat", nové funkce divadelní řeči a zánik mimeze. Diskuse: Je dnes ještě příběh důležitý? Nenahraditelnost divadla v kontextu nových médií? Divadlo a pedagogika? Divadlo jako slavnost a rituál. Možnosti, které čekají...
- Literature
- required literature
- Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
- recommended literature
- Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
- Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
- OSOLSOBĚ, Petr. Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. In Studia Kierkegaardiana. 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007, 246 pp. Studia Kierkegaardiana, 3. ISBN 978-80-7325-125-3. Obsah info
- OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
- OSOLSOBĚ, Ivo. Marsyas, Apollón- a Dionýsos: přibližování k muzikálu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1996. ISBN 80-85429-24-1. info
- BECKETT, Samuel and Petr OSOLSOBĚ. Eseje. Vyd. 1. V Brně: Petrov, 1992, 115 pp. ISBN 80-85247-40-2. Digitalizovaný dokument info
- not specified
- ŠAFAŘÍK, Josef: Člověk ve věku stroje. Hradec Králové 1966.
- Teaching methods (in Czech)
- Výklad a seminární diskuse.
- Assessment methods (in Czech)
- ústní zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2020/DPHLX04