DDVL214 Seminář k praxi II

Divadelní fakulta
léto 2020
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
MgA. Radka Macková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 12:00–13:30 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář k praxi II je úzce propojen s Praxí II, ve kterém studenti prakticky vykonávajíc svoji umělecko-pedagogickou činnost v různých uměleckých či pedagogických institucích s ohledem na zvolenou specializaci. Hlavním cílem tohoto předmětu je dále rozvinout ve studentech myšlení o umělecko-pedagogickém působení s danými věkovými skupinami, včetně konzultací nad konkrétními zamýšlenými činnostmi studenta v rámci praxe i její reflexe. V předmětu se tak studenti dále rozvíjejí v teoretické i praktické rovině s ohledem na svoje budoucí povolání.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- zná základní terminologii oboru své specializace;
- má základní znalosti z didaktiky oboru specializace (teorie, koncepty, metody a formy);
- orientuje se v základních odborných zdrojích;
- zná principy strukturování a plánování výukové jednotky;
- zná základní hodnotící nástroje, které využívá při reflexi programu či sebereflexi.

Odborné dovednosti:
- na základě zadání je schopen ve skupině či samostatně navrhnout a reflektovat výukovou jednotku (hodinu, výukový program, dílnu apod.) s ohledem na specializaci svého oboru;
- v praxi dokáže využít poznatky z pedagogiky, psychologie, teorie divadla, atd.;
- dokáže reflektovat práci druhých i svoji práci a tyto poznatky využít při vytváření následujících výukových jednotek;
- dokáže vnímat potřeby skupiny, které využívá při praktické činnosti.

Obecné způsobilosti:
- dokáže převzít zodpovědnost za vedení skupiny s ohledem na specifika věku jejích členů s využitím poznatků z oblasti pedagogiky a psychologie;
- ve skupině s ostatními členy týmu či samostatně dokáže koncipovat, realizovat a reflektovat výukovou jednotku, dle studované specializace;
- uplatňuje základní terminologii oboru v ústní i písemné podobě;
- dokáže reflektovat práci sebe i druhých a využít tyto poznatky v další divadelně-pedagogické praxi.
Osnova
  • Hlavní náplní předmětu je příprava a reflexe výukových jednotek, probíhajících v průběhu celého semestru s ohledem na zaměření studované specializace.
Literatura
    doporučená literatura
  • BOAL, A. Games for Actors and Non-Actors. 1. vyd. Londodn: Routledge, 1992. ISBN 0-415-06154-7. info
  • BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma 1991. 128 s. ISBN neuvedeno. info
  • DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno: KKS, 1998. 92 s. ISBN neuvedeno. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. info
  • Spolin, V.: Improvisation for the Theater, North Western University Press, Evanston, Illinois,. info
  • Spolin, V.: Theater Games for the Cassroom, North Western University Press, Evanson, Illinois 1986. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • REITMAYEROVÁ, E. a V. BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba. Metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál, 2007, 176 s. ISBN 978-80-7367-317-8. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8. info
  • MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, 2004, 50 s. ISBN 80-7331-922-5. info
  • MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. 2. vyd. Praha: AMU, 2004, 150 s. ISBN 80-7068-163-2. info
  • GOULISH, MATTHEW. 39 Microlectures in Proximity of Performance. London: Routledge, 2001, 224 s. ISBN 0-203-13733-7. info
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 s. ISBN 80-901954-1-5. info
    neurčeno
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, www.vuppraha.cz. info
  • Rámcový vzdělávací program, zaměření dramatická výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář.
Metody výuky: diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Zápočet na základě docházky, analýzy výsledků činnosti studenta - soustavné sledování výkonu studentů a vypracování písemné reflexe absolvované praxe.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.