DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER( DSCZ209 Subject )
Úspěšné absolvování předmětu Symbolika I.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga.
Learning outcomes (in Czech)
Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (Jazyk a řeč, Mýty a rituály);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce, resp. zadání;
- pochopit symboliku kritických míst pohádkových dějů a mýtů na ose příběhu z probírané látky/zadání.
Syllabus (in Czech)
  • Jazyk a řeč
    1.-2. Hieroglyfy. Gramatický úvod k univerzálnímu hieroglyfickému jazyku (písmena, slabiky, hlásky, přízvuky, zvučnost) s přihlédnutím k některým jazykům (angličtina, velština, řečtina, latina).
    3.-4. Abeceda stvoření (D. Ž. Bor).

    Mýty a rituály
    5.-7. Rozbor různých aspektů antického mýtu (A. Fux).
    8.-10. Příklad poetického rozboru mýtu (R. Graves).
    11.-12. Egyptská mytologie, duše a svět (D. S. Merežkovskij).
    13. Přehled hlavních světových mýtů.
Literature
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993.
  • Rowland Jones: Hieroglyfic: Or, a Grammatical Introduction to an Universal Hieroglyfic Language; Consisting of English Signs and Voices. With a Definition of all the Greek, and Latin Languages.
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London.
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995.
  • Machek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997.
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
* přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskusní metody
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 90 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2018/DSCL209