DIFA:DDAL410 Verse in Drama - Course Information
DDAL410 Verse in Drama
Theatre FacultySummer 2018
- Extent and Intensity
- 0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. Mgr. František Derfler (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 10:15–11:45 407
- Prerequisites (in Czech)
- Absolvování bakalářského stupně.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Directing (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, N-DRAUM)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět Verš dramatu je určen studentům činoherní režie a dramaturgie. Jde o seminář, jehož obsahem není především teorie verše, nýbrž praktické seznamování se s procesem probíhajícím při herecké interpretaci dramatického verše. Cílem výuky je, aby studenti dramaturgie a především režie (ti, pro něž „materiálem tvorby je hercův výkon“) učinili vlastní tzv. „vnitřně hmatovou zkušenost“ s interpretací veršovaného dramatického textu a získali tak hlubší porozumění pro verš dramatu i proces herecké tvorby.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Nezbytné praktické minimum z teorie literatury: rozdíl mezi prózou a poezií.2. Sémantická a prozodická rovina textu. 3. Verš obecně: rytmus, rým, strofa, básnické figury, tropy. Prozodické systémy.4. Sylabotónická prozodie: stopa (trochej, jamb, daktyl), metrum, diereze, cezura, spád verše, dvojdílnost verše, přesah.5. Poměr významové intonace ke stránce prozodické. Důležitost členění a nejčastější chyby. 6.Verš dramatu. Čtyři typy: blankvers, verš španělského dramatu, alexandrin, volný verš. 7.Praktická cvičení s vybranými texty: Shakespeare – Macbeth, Zkrocení zlé ženy Calderón – Život je sen Corneille – Cid Rostand – Cyrano z Bergeracu Claudel – Zvěstování Marii, Saténový střevíček Bernhardt – Minetti 8.Role empatie a představivosti v hereckém projevu při interpretaci verše. Nutnost detailního rozčlenění textu a uvědomění si jeho obsahové i formální stránky. 9.Psychofyzické osvojení všech předpokladů jeho nového vzniku.
- Literature
- required literature
- Hrabák, J." Úvod do reorie verše. Praha 1986.
- recommended literature
- Lukavský R. : Sláva slova. Praha 2012.
- Lukavský, R. : Živé slovo. Praha 2004
- Mikeš, V.: O duchu alexandrinu. Program k inscenaci Cyrano z Bergeracu. Národní divadlo Praha 2002.
- Černý V. Tvorba a osobnost, Odeon, Praha 1992. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář.
- Assessment methods (in Czech)
- Průběžné sledování výkonu studenta.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2018/DDAL410