DDAL410 Verse in Drama

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Mgr. František Derfler (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 407
Prerequisites (in Czech)
Absolvování bakalářského stupně.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Verš dramatu je určen studentům činoherní režie a dramaturgie. Jde o seminář, jehož obsahem není především teorie verše, nýbrž praktické seznamování se s procesem probíhajícím při herecké interpretaci dramatického verše. Cílem výuky je, aby studenti dramaturgie a především režie (ti, pro něž „materiálem tvorby je hercův výkon“) učinili vlastní tzv. „vnitřně hmatovou zkušenost“ s interpretací veršovaného dramatického textu a získali tak hlubší porozumění pro verš dramatu i proces herecké tvorby.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Nezbytné praktické minimum z teorie literatury: rozdíl mezi prózou a poezií.2. Sémantická a prozodická rovina textu. 3. Verš obecně: rytmus, rým, strofa, básnické figury, tropy. Prozodické systémy.4. Sylabotónická prozodie: stopa (trochej, jamb, daktyl), metrum, diereze, cezura, spád verše, dvojdílnost verše, přesah.5. Poměr významové intonace ke stránce prozodické. Důležitost členění a nejčastější chyby. 6.Verš dramatu. Čtyři typy: blankvers, verš španělského dramatu, alexandrin, volný verš. 7.Praktická cvičení s vybranými texty: Shakespeare – Macbeth, Zkrocení zlé ženy Calderón – Život je sen Corneille – Cid Rostand – Cyrano z Bergeracu Claudel – Zvěstování Marii, Saténový střevíček Bernhardt – Minetti 8.Role empatie a představivosti v hereckém projevu při interpretaci verše. Nutnost detailního rozčlenění textu a uvědomění si jeho obsahové i formální stránky. 9.Psychofyzické osvojení všech předpokladů jeho nového vzniku.
Literature
    required literature
  • Hrabák, J." Úvod do reorie verše. Praha 1986.
    recommended literature
  • Lukavský R. : Sláva slova. Praha 2012.
  • Lukavský, R. : Živé slovo. Praha 2004
  • Mikeš, V.: O duchu alexandrinu. Program k inscenaci Cyrano z Bergeracu. Národní divadlo Praha 2002.
  • Černý V. Tvorba a osobnost, Odeon, Praha 1992. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář.
Assessment methods (in Czech)
Průběžné sledování výkonu studenta.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2018/DDAL410