DATL503 Adaptace dramatických děl v audiovizi a v divadle II

Divadelní fakulta
léto 2018
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DATZ503 Adaptace dramatických děl v audiovizi a v divadle II )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Adaptace dramatických děl v audiovizi a divadle I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se seznámí s originálními adaptacemi textů světové dramatiky v pojetí významných divadelních a filmových tvůrců. Porozumí jedinečnosti koncepce daného uchopení a je schopen analyzované postupy sám aplikovat ve své audiovizuální a scénické tvorbě.
Výstupy z učení
Student získá podrobné znalosti klíčových adaptačních principů. Je schopen je podrobně popsat a demostrovat na příkladech. Dokáže definovat adaptační metody významných tvůrců. Je schopen aplikovat získané poznatky ve vlastní tvůrčí praxi.
Osnova
  • Analýza a kritická reflexe vybraných adaptací F.G. Lorca v pojetí C. Saury P. Weiss v pojetí P. Brooka Medea - L. Trier, P. Pasolini Kontext vzniku antického dramatu a posuny v interpretaci I. Bergman napříč médii Adaptace fragmentu vybraného textu Aplikace analyzovaných adaptačních metod
Literatura
  • Odborná literatura reflektující umělecká díla, směry a trendy. info
  • Shubik I.: Play for today, Davis-Poynter, London 1975. info
  • Tulloch J.: Television drama, Routledge, London and New York 1990. info
  • Ricoeur P.: Teória interpretácie. info
  • Aumont J.: Le Cinema Et La Mise En Scene , Editeur: Armand Colin, Paris 2006. info
  • Aumont J.: La Mise En Scene, Editeur: De Boeck, Paris 2001. info
  • Szczepanik P.: Nová filmová historie, Herrmann & synové, Praha 2004. info
  • Bílková-Belnayová K.: Souřadnice televizní dramatické tvorby, Panorama, Praha 1988. info
  • Bourdieu P.: O televizi, Doplněk, Brno 2002. info
  • Hedvábný Z.: Alfréd Radok. Zpráva o jednom osudu., Divadelní ústav, Praha 1994. info
  • Karvaš P.: Umenie drámy a fenomén televízie, Výskumný ústav kultúry, Bratislava 1985. info
  • Bergman, Ingemar: Laterna magika. info
  • Cieslar, Jiří: Concettino ohlédnutí. Praha 1996. info
  • Cieslar Jiří: Kočky na Atalantě, AMU, Praha, 2003. info
  • Jesse KALIN: Ingmar Bergman a jeho filmy. Casablanca.2007. info
  • Peter SHEPELERN: Lars von Trier a jeho filmy. Orpheus.2004. info
  • Weiss, Peter: Pronásledování a zavraždění Jaena Paula Marata předvedené divadelním souborem blázince v Charentonu za řízení Markýze de Sade. Praha, 1965. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2

Přednáška, seminář (diskuze, vlastní tvůrčí a kritická práce a její reflexe)
Metody hodnocení
Způsob hodnocení:
* Zimní semestr
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Předpokladem účasti na zkoušce je plnění průběžných teoretických a tvůrčích zadání.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.