DPHL301 Doktorský seminář III

Divadelní fakulta
léto 2017
Rozsah
0/2/4. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radka Kunderová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Silva Macková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8. 10. až Út 7. 1. Út 14:00–17:00 106
Předpoklady
Seminář je určen pro studenty doktorského studijního programu od 1. do 4.ročníku, předpokládá narůstající schopnost umělecké, vědecké a pedagogické reflexe a sebereflexe od úrovně absolventa magisterského studia po úroveň samostatného tvůrčího, vědeckého a pedagogického pracovníka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zdokonalení ve schopnosti psát odborný text, prezentovat jej a vést o něm kvalifikovanou diskuzi. Díky absolvování semináře se studenti stávají zralými a samostatnými odborníky v oblasti uměnovědného výzkumu a uměleckého výzkumu schopnými kritické reflexe cizí i vlastní tvorby.
Osnova
  • Prezentace rozpracovaných disertačních prací a s nimi spojeného výzkumu, tvůrčí a pedagogické činnosti. Diskuse zúčastněných studentů k tématu, hledání obecnějších souvislostí, specifik výzkumu (umění a uměním) a možností pedagogického působení v umělecké oblasti (souvislosti talentu a získaných kompetencí pro uměleckou tvorbu). Reflexe uměleckých děl z oblasti dramatického umění, filozofický pohled na umění, psychologické charakteristiky tvorby, společenské a historické souvislosti.
  • Součástí předmětu je také aktivní účast na hodnocení inscenací v Divadelním studiu Marta a Divadle na Orlí. Na každou inscenaci si dva studenti připraví vstupní analýzy (jeden na režijně-dramaturgickou koncepci a jeden na herecké výkony), které na hodnocení nejprve prezentují a následně s členy inscenačního týmu diskutují o dané inscenaci.
Výukové metody
Seminář. Každý student během semestru jednou prezentuje svůj výzkum a jednou je oponentem prezentace výzkumu jiného studenta ve skupině. Prezentace má podobu písemného materiálu o rozsahu cca. 10 stran, který je předem (do 12:00 čtvrtka předcházejícího konání semináře) rozeslán ostatním členům skupiny. Oponent rozešle svůj posudek do 24:00 neděle před seminářem. Na hodině je nejprve přečtena prezentace studenta, následně oponentský posudek a pak následuje diskuze o tématu a metodologii prezentovaného výzkumu.
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je účast na semináři, vypracování jednoho referátu a koreferátu.
Každý student by měl alespoň jednou za semestr vystoupit se svou analýzou na hodnocení inscenací v Divadelním studiu Marta či v Divadle na Orlí.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.