DRTL104 Kapitoly z dějin světového filmu

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 408, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
EVER ( DRTZ104 Kapitoly z dějin světového filmu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Osnova
  • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – Kříženecký – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Český němý: rozběhy k náročnému filmu - kumulovaly se ke konci dvacátých let; Gustav Machatý – Kreutzerova sonáta (1926), Erotikon (1929), 1933 Extase – zvuk, vliv DWG; Jan Stanislav Kolár Svatý Václav (1929) – film, který se minul s dobou; Svatopluk Innemann, Plukovník Švec (1929) – legionářská epopej. Nástup zvuku: u nás: Tonka Šibenice, Karel Anton, 1929. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – proč je důležitý, v čem je inovativní, proměna f.narace, režie. Druhá část úvodní přednášky. Americký poválečný film: reflexe války a bezprostředně popválečného života. W.Wyler, Nejlepší léta našeho života; J.Dasin, Obnažené město; R.Wise, Podvod; J.Mankiewicz, Vše o Evě. Film noir. J.Huston, Maltézský sokol; B.Wilder, Sunset boulevard; O.Welles, Dotek zla. Konec studiového systému, nové formy zápasu o diváka. F.Zinnemann, V pravé poledne; C.B.DeMill, Desatero přikázání, Exodus; R.Wise, Za zvuků hudby; aj.; K.Vidor, Vojna a mír; Michael Anderson, Kolem světa za 80 dní; Joshua Logan, South pacific; J.Mankiewicz, Kleopatra. J.Robbins + R.Wise, West Side Story; F. Sears, Rock around the clock; R. Thorpe, Jailhouse rock (Vězeňský rock, E.Presley). Muzikály: G.Cukor, My Fair Lady; G.Kelly, Hello, Dolly! O.Premminger, Exodus. F.Zeffirelli, Romeo a Julie. Vliv francouzské nové vlny. E.Kazan, Na východ od ráje nebo N.Ray, Rebel bez příčiny; L.Benedek, Divoch (The Wild One). R.Leacock, Primárky; J.Cassavetes, Stíny; S.Clarkeová, Spojka. A.Penn, Bonnie a Clyde; G.Lucas, Americké graffiti. Blockbustery a nezávislý film. S.Spielberg, Čelisti; W.Friedkin, Vymítač ďábla; R. Donner, Omen; T. Hooper, Poltergeist; George Seaton, Letiště; J.Cameron, Titanic; G.Lucas, Hvězdné války; R.Kleiser, Pomáda, S.Spielberg, Blízká setkání třetího druhu; J.Badham, Horečka sobotní noci... Americký nezávislý film: D.Hopper, Bezstarostná jízda; Robert Altman, Joel a Ethan Coenové, Steven Soderbergh, Quentin Tarantino ale třeba i Al Pacino a další. US komedie: B.Wilder, Byt, Někdo to rád horké; W.Allen, Annie Hallová, Stíny a mlha, Purpurová růže z Káhiry nebo něco jiného; D.Frankel, Ďábel nosí Pradu. Sovětský a ruský film – socialistický realismus a válečná tématika: Michail Čiaureli, Pád Berlína; Přísaha; Ivan Pyrjev, Kubánští kozáci; Alex. Stolpler, Daleko od Moskvy; S.M.Ejzenštejn, Ivan Hrozný (zvlášť druhý díl Spiknutí bojarů). Snahy o obraz skutečného života a velkofilmy: Grigorij Čuchraj, Jedenačtyřicátý; Michail Kalatozov, Jeřábi táhnou; S.Bondarčuk, Osud člověka; S.Gerasimov, Tichý Don; G.Čuchraj, Čisté nebe; A.Dovženko, Poema o moři; S.Bondarčuk, Vojna a mír, Waterloo; A. Tarkovskij, Ivanovo dětství, Andrej Rublev, Zrcadlo, Solaris, Stalker, Nostalgie, Oběť; A. Končalovskij, Příběh Asji Klačinové, která milovala ale nevdala se, Romance o zamilovaných, Sibiriáda, O slepičce, která snášela zlatá vejce, Dům bláznů; N. Michalkov, Otrokyně lásky, Oblomov, Urga, Lazebník sibiřský. Tvorba filmových studií mimo centrum: T.Abuladze, Cizí děti, Strom přání, Pokání; Michaik Kalik, Nashledanou, chlapci; S.Paradžanov, Stíny zapomenutých předků, Barva granátového jablka, Ašik Kerib; J.Ozerov, Velká cesta, Osvobození...aj. Obrazy současnosti: V.Šukšin, Červená kalina; E.Klimov, Agónie – Konec Rasputina, Jdi a dívej se, , Dvanáct; dokument – S.Loznica, Blokáda; S.Govoruchin, Vorošilovský ostřelovač; P.Čuchraj, Zloděj; Alex.Rogožkin, Hlídka, Kukačka, Svéráz národního lovu, Svéráz národního rybolovu, Svéráz národního rybolovu v zimě; Lidija Bobrovská, Babka; V.Storoževová, Putování s domácími zvířaty; A.Sokurov, Matka a syn, Otec a syn, Moloch, Ruská archa, Faust. Reflexe zamlčované minulosti: A.Mitta, Sviť, sviť, moje hvězdo; A.Mitta, Pohřben v Sibiři; Igor Gostěv, Vlčí smečka; N.Michalkov, Unaveni sluncem (+ nostalgie po starých časech: Unaveni sluncem: Odpor a Unaveni sluncem: Citadela)
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
  • Luboš Bartošek: Náš film. Kapitoly z dějin (1896-1945).
    doporučená literatura
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2019.