DHAL201 Herecká tvorba

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
0/14/6. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–17:45 105, St 14:30–17:45 105, Čt 14:30–17:45 105, Pá 10:15–13:30 105, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
EVER( DHAZ201 Herecká tvorba )
Předmět je určen pouze pro studenty ateliéru činoherního herectví.
Dále mohou být přizváni také studenti režie a dramaturgie (buď nastupující do prvního nebo druhého ročníku) - vždy však až po dohodě garanta předmětu s vedoucím jejich ateliéru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení hereckých zkušeností při práci na postavě.
Konfrontace s hereckými úkoly, které nabízí klasický dramatický materiál (Shakespeare, Čechov, Moliere apod.).
Ovládnutí principů stylizovaného dramatického jazyka (př. blankverse).
Reflexe osobního tématu skrze zadanou dramatickou roli - a jeho využití při hledání jevištního zpracování daného úkolu.
Budování kondice samostatné přípravy (zkoušení s hereckým partnerem) mimo hodin s pedagogem.
Osnova
  • V tomto ateliéru je herectví vnímáno jako profese vyžadující jak technickou připravenost, tak i tvůrčí zodpovědnost. Základ studia spočívá ve zkoumání a rozvíjení individuálního jevištního potenciálu studenta a jeho využití především při tvorbě postavy v rámci konkrétních žánrových specifik.
  • Ve čtvrtém semestru se studenti v rámci práce na dialozích setkávají s vrcholnými rolemi klasického shakespearovského repertoáru.
  • Pozornost je věnována: technice práce s blankversem, hledání emocionálního jádra postavy a jeho psychosomatického vyjádření, organičnosti dialogu, budování významových mizanscén.
  • V letním semestru 2016 se pracuje na těchto dialozích:
  • Richard III a Lady Anna (překl. Josek)
  • Macbeth a Lady Macbeth (překl. Josek)
  • Othello a Jago (překl. Josek)
  • Hamlet a Ofelie (překl. Josek)
  • Hamlet a Polonius (překl. Josek)
  • Romeo a Julie (překl. Topol)
  • Orlando a Rosalinda (překl. Hilský)
  • Při práci s veršem je využíváno zkušeností z workshopu s Evou Spoustovou.
Literatura
    doporučená literatura
  • RUT, Přemysl. Příběh a Shakespeare. Praha: AMU, 2005.
Výukové metody
Formy výuky: seminář, cvičení a projekt.
Metody výuky: diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, samostatné práce studentů, práce s textem, divadelní zkoušení.
Metody hodnocení
Hodnotí se především formativně v průběhu celého semestru přímo v hereckých hodinách. Studenti si zvykají na bezprostřední otevřené hodnocení a vzájemnou reflexi.
Po závěrečných klauzurách (případně kontrolní hodině) jsou ústně analyzovány výsledky jednotlivých studentů i celého ročníku všemi interními pedagogy ateliéru.
Výsledná známka v sobě zahrnuje jak kompromis mezi výsledky jednotlivých úkolů, tak případné (pozitivní i negativní) motivační faktory.
Navazující předměty

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2016/DHAL201