DIFA:DHBL209 Základy psychologie - Informace o předmětu
DHBL209 Základy psychologie
Divadelní fakultaléto 2015
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Magdaléna Lípová (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Nika Brettschneiderová
Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHBZ209 Základy psychologie )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nabídnout studujícím možnosti psychologie především s přihlédnutím ke konkrétním aktuálním potřebám a zájmům studijní skupiny, představit psychologii jako vědu studující psychické procesy, stavy a vlastnosti v kontextu oboru. Deskriptory: Znalosti: - studenti se orientují v odborné terminologii psychologie; - studenti se orientují ve struktuře psychologických věd; - studenti prokazují základní znalosti témat obecné psychologie a psychopatologie; - studenti prokazují základní znalosti vývojové psychologie; - studenti prokazují základní znalosti psychologie osobnosti a sociální psychologie. Dovednosti: - studenti umí správně používat psychologické pojmy v mluveném i psaném projevu; - studenti umí aplikovat vědomosti k sebepoznávání; - studenti umí aktivně využívat efektivní komunikaci při práci v týmu; - studenti umí využívat zásady efektivního učení; - studenti umí uplatňováním prvků psychohygieny hledat vlastní cesty k překonávání stresových situací a zvyšování frustrační tolerance; - studenti umí analyzovat situace z hlediska komunikačních ego-stavů. Způsobilosti: - Studenti jsou schopni využívat znalost obecné psychologie, psychologie osobnosti i psychopatologie při reflexi své divadelní tvorby; - studenti jsou schopni aplikovat osvojené znalosti z oboru psychologie pro svůj osobnostní růst a vývoj v oblasti práce i osobním životě; - studenti jsou schopni jako členové týmu uplatňovat principy aktivního naslouchání a komunikace; - studenti jsou schopni osvojené schopnosti a dovednosti aplikovat při procesu divadelní tvorby a tvůrčí práce; - studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat komunikační situace ve skupině; - studenti jsou schopni využívat techniky psychohygieny k trvale udržitelnému rozvoji své osobnosti.
- Osnova
- Úvod do psychologie - pro obor činoherní herectví: psychologie a její předmět; psychologie a její specifické metody (projektivní metody); psychologie vnímání, poruchy vnímání (halucinace, porucha propriocepce atd.); sociální vnímání a komunikace; mimika, gestika, proxemika; úvod do transakční analýzy Erika Berneho - JAK SI LIDÉ HRAJÍ; vybrané techniky arteterapie; myšlení a jeho poruchy; řeč a jazyk; paměť a paměťové strategie; učení, mechanismy učení, efektivní učení; vůle a pozornost; emoce; motivace; temperament; stres a jeho zvládání, psychohygiena, relaxace, imaginace.
- Literatura
- Křivohlavý, J.: Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál 2008. info
- Křivohlavý, J.: Povídej, naslouchám. Praha: Návrat 1993. info
- Křivohlavý, J.: Pozitivní psychologie. Praha: Portál 2004. info
- Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha, Karolinum 2005. info
- Plháková , A.: Učebnice obecné psychologie. Praha, Academia 2007. info
- Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004. info
- Říčan, P.: Psychologie - příručka pro studenty. Praha, Portál 2005. info
- Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha: Grada 2007. info
- Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister&Principal 2002. info
- Široký, H.: Nárys psychologie divadla a psychodramatu. SPN Praha. info
- Široký, H. Úvod do herecké psychologie. Brno: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. Skripta Janáčkovy akademie múzických umění. info
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- Vágnerová, M.: Základy psychologie. Praha: Karolinum 2005. info
- Výukové metody
- přednáška, práce s textem, arteterapeutické metody práce s obrazem, relaxační metody, diskuzní metody, samostatná práce studentů
- Metody hodnocení
- K absolvování student zpracuje písemnou práci o vybraném tématu psychologie - kniha, autor, užší psychologická problematika atp. (konkretizováno v semináři a přizpůsobeno potřebám, zájmům a profilaci studenta), každý semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2015/DHBL209