M6010l Vizuální kompozice v čase 1,2

Divadelní fakulta
léto 2014
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Filip Cenek (přednášející)
Garance
Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
M6010z Vizuální kompozice v čase 1,2
(např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
základní počítačová gramotnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
(oÄŤekávanĂ© cĂ­le vĂ˝uky a kompetence, kterĂ© student zĂ­ská, tedy co se v pĹ™edmÄ›tu nauÄŤĂ­, co bude umÄ›t vykonávat, vÄ›dÄ›t atd.): Kurz zabĂ˝vajĂ­cĂ­ se tvorbou a reflexĂ­ pohyblivĂ©ho obrazu nejen v poÄŤĂ­taÄŤi. PĹ™edmÄ›t se soustĹ™edĂ­ na základy komponovánĂ­ a skladby temporalizovanĂ©ho obrazu (obrazu, kterĂ˝ zahrnuje ÄŤas přímo ve svĂ© existenci). SouÄŤasnĂ˝ rozvoj audiovizuality (digitálnĂ­ch nástrojĹŻ a procesĹŻ) je nemyslitelnĂ˝ bez vzniku mĂ©dia filmu a dalších technik a postupĹŻ, sloužícĂ­ch pro zachycenĂ­ a simulovánĂ­ pohyblivĂ˝ch obrazĹŻ, stejnÄ› jako bez Ĺ™ady vÄ›deckĂ˝ch objevĹŻ, kterĂ© umoĹľnily jejich rozvoj. Jeden semestr je vÄ›nován teoretickĂ©mu seznámenĂ­ se s moĹľnostmi a zpĹŻsoby práce s pohyblivĂ˝m obrazem, vÄŤetnÄ› tÄ›ch, kterĂ© pĹ™edcházely digitálnĂ­ technologii.

Osnova
  • UmĂ­stÄ›nĂ­: FaVU VUT, ĂšdolnĂ­ 19, uÄŤebna ÄŤ. 302; termĂ­n: pátek 12.00 - 14.00 hod. (POZOR: termĂ­n zahájenĂ­ ak. roku na FaVU: 16.2.2014)

    PĹ™ehled prehistorie a historie optickĂ˝ch nástrojĹŻ. OsvojenĂ­ si práce v soudobĂ˝ch programech, využívanĂ˝ch pĹ™i produkci a postprodukci videoobrazu, vÄŤetnÄ› seznámenĂ­ se s příklady Ĺ™ešenĂ­ obrazovĂ˝ch kompozic ĹľijĂ­cĂ­ch umÄ›lcĹŻ.
    Zimní semestr: prehistorie a historie optických nástrojů, filmu, analogového a digitálního videa.
    Letní semestr: praktická cvičení.


    * Životopis pedagoga:
    * MgA. Filip Cenek
    Absolvoval Fakultu vĂ˝tvarnĂ˝ch umÄ›nĂ­ v BrnÄ›, Atelier video Keiko Sei, kde od roku 2003 vyuÄŤuje a je asistentem v Kabinetu video. Je spoluautorem nÄ›kolika instalacĂ­ a filmĹŻ, prezentovanĂ˝ch příleĹľitostnÄ› na vĂ˝stavách souÄŤasnĂ©ho umÄ›nĂ­ a filmovĂ˝ch festivalech (mj. Centre Pompidou - Paříž; EMAF - Osnabruck; The Wardrobe - Leeds; Parker`s Box - New York; MetrĂłnom - Barcelona). Je zastoupen ve sbĂ­rce NárodnĂ­ galerie v Praze a SbĂ­rce Marek. Za práce v oblasti vizuálnĂ­ch mĂ©diĂ­ obdrĹľel v roce 2004 VĂ˝vojovĂ˝ grant tranzitu. Na začátku minulĂ©ho roku vyšel u dánsko-americkĂ©ho vydavatelstvĂ­ Errant Bodies, zaměřenĂ©ho na souÄŤasnou experimentálnĂ­ hudbu a jejĂ­ pĹ™esahy do vĂ˝tvarnĂ©ho umÄ›nĂ­ DVD-Video disk Carpets Curtains, dokumentujĂ­cĂ­ jeho spolupráci s hudebnĂ­kem Ivanem PalackĂ˝m. SpoleÄŤnÄ› s Magdalenou Hrubou a Janem Ĺ rámkem tvoří vizuálnĂ­ podobu elektronickĂ©ho projektu Midi Lidi. Od roku 2004 je internĂ­m doktorandem v Centru audiovizuálnĂ­ch studiĂ­ FAMU v Praze. Je spoluorganizátorem brnÄ›nskĂ©ho festivalu NewNew! a jednĂ­m z kurátorĹŻ sekce Theatre Optique karlovarskĂ©ho FreshFilmFestu.
    Výběr výstav a festivalů: 2000 - International Videoart, Film and Media Festival, Palermo; 2002 - cinemania(c), Luka, Pula; Záhřeb; 2003 - (Printing) Light, Shanghai; 2004 - Summer Shorts, New York; Frisbee, Bukurešť; 2005 - Cinematheque Golden Gate, Split; 2006 - VI. Festival Alternativo de las artes escénicas, Madrid; 2006 - Video Dia Loghi, Torino; Things are not what they seem, Chicago; Eastern Alliance 3/Teledivision Show, Bukurešť; Nagano International Video Art Festival.
    Z dalších realizacĂ­: projekce rozanimovanĂ˝ch kreseb AlĂ©na Diviše v rámci retrospektivnĂ­ vĂ˝stavy v Rudolfinu; video-část („BondarÄŤuk re-edit") stálĂ© expozice PamátnĂ­ku Mohyla mĂ­ru „Bitva tří cĂ­sařů. Slavkov/Austerlitz 1805" (cena Gloria musaealis 2005); Z Jihlavy do hlavy: 3 dĂ­ly festivalovĂ˝ch minut (spol. s Petrem Markem) pro ÄŚeskou televizi Praha a další.
Literatura
  • Aumont, Jacques: Obraz. AMU, Praha 2006. info
  • Nekes, Werner: Media Magica, 1996. info
  • Purkyně, Jan: Disertační práce. Praha 1818. info
  • Block, Bruce: The Visual Story: Seeing the Structure of Film, TV, and New Media. FP 2001. info
  • Sitney, P. Adams: Une histoire du cinéma. Museé national d'art moderne, Paris 1976. info
  • Manovich, Lev: The Language of New Media. MIT Press 2001. info
  • Bellour, Raymond & Bandy, Mary Lea (eds.): Godard. Son+Image 1974-1991. New York 1992. info
  • Reiser, Martin & Zapp, Andrea (eds.): New Screen Media: Cinema/Art/Narrative. London 2002. info
  • Vogel, Amos: Film as a Subversive Art. Random House, New York (on-line). info
  • Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda. ČFÚ, Praha 1991. info
  • Sitney, P. Adams: Visionary Film. Oxfor University Press, New York 1974. info
  • Epstein, Jean: Poetika obrazů. Herrmann & synové, Praha 1997. info
  • Beyond Narrative. DVD-ROM, ZKM, Karlsruhe 2003. info
  • Wodtke, Mark: Mind Over Media. McGraw-Hill, New York 1993. info
Výukové metody
zimní semestr: 2 hod./týden (přednáška + projekce/cvičení)
letní semestr: 2hod./týden (cvičení)
Metody hodnocení
zimní semestr: zápočet
poĹľadavky k zápoÄŤtu: esej na zadanĂ© tĂ©ma (2 normostrany)

letní semestr: zkouška
poĹľadavky ke zkoušce: konzultovánĂ­ vlastnĂ­ho projektu bÄ›hem semestru a jeho následnĂ© pĹ™edvedenĂ­ a ĂşstnĂ­ obhajoba zvolenĂ˝ch postupĹŻ k jeho realizovánĂ­
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.