D63526Bl Typologie filmové tvorby

Divadelní fakulta
léto 2014
Rozsah
1/3. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. Pavel Švanda (přednášející)
Garance
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
D63526Bz Typologie filmové tvorby
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • Rozvržení látky do ročních cyklů nemusí být vždy striktně opakováno, neboť závisí od technických podmínek, např. od dostupnosti filmových kopií, která je stále omezenější. Avšak předpokládá se, že student, který navštěvuje Typologii filmové epiky, se asi během 6 -10 semestrů seznámí s následujícími tematickými okruhy:
    Dílo F. Felliniho.
    Dílo I. Bergmana.
    Italský neorealismus včetně přesahů k tvorbě M. Antonioniho a dalších autorů.
    Česká „nová vlna".
    Francouzský film od ukázek ze 30. let a 40. let (J. Renoir, M. Carne, J. Cocteau) až po francouzskou „novou vlnu" a dále .
    USA film (ukázky typu bratři Marxové, A. Hitchcock apod.).
    Britský film od ukázek ze 30. let až po Free Cinema.
    Polský film (zejména A. Wajda).
    Německý film (podle dostupného materiálu).
    Ruský film zejména s ohledem na sovětskou avantgardu.
Literatura
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • Baran L. Úvod do filmového obrazu, St. pedagog. nakl., Praha, 1987. info
  • Bazin A. Co je to film, Čs. filmový ústav, Praha, 1979. info
  • Bělohradský V. Přirozený svět jako politický problém, Čs. spisovatel, Praha, 1991. info
  • Biró Yv. Teorie filmové dramaturgie, St. pedagog. nakl. Praha, 1975. info
  • Brož J. , Frída M. 666 profilů zahraničních režisérů, Čs filmový ústav, Praha,1977. info
  • Brož J. , Oliva L. Film je umění - eds, Orbis, Praha,1963. info
  • Březina V. Lexikon českého filmu, Cinema, Praha,1996. info
  • Carriére J-C. Vyprávět příběh, Nár. filmový archiv, Praha, 1995. info
  • Eberhardt K. Film jest snem, Wydaw. Artyst. Varšava, 1974. info
  • Ejzenštejn S. Kamerou, tužkou i perem, Orbis, Praha, 1961. info
  • Jackiewicz Al. Film jako powiesc 20. wieku, Wyd. Artysz. Warszawa, 1968. info
  • Fellini F. Dělat film, Odeon, Praha, 1986. info
  • Kalin J., Ingmar Bergman a jeho filmy, Casablanca 2008. info
  • Klos E. Dramaturgie je, když, Čs. filmový ústav, Praha, 1987. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Kulešov L. V., Základy filmové režie, St. pedagog. nakl. Praha, 1978. info
  • Metz Ch. Imaginární signifikant, Čes. filmový ústav, Praha, 1991. info
  • Patočka J. Přirozený svět jako filosofický problém, MF, Praha, 1992. info
  • Plažewski, J. Historia filma do každego, Wydaw. Artyst. Varšava, 1981. info
  • Plažewski J. Filmová řeč, Orbis, Praha, 1967. info
  • Pondělíček I. Film jako fenomén masové kultury, Čs. filmový ústav, Praha, 1971. info
  • Reisz K. Umění filmové skladby, St. pedagog. nakl. Praha, 1972. info
  • Truffaut F. Rozhovory Hitchcock - Truffaut, Čs. filmový ústav, Praha, 1986. info
  • Wajda A. Moje filmy, Votobia, Olomouc, 1996. info
  • Časopisy: Film a doba, Iluminace. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Forma: Přednáška, seminář

Projekce vybraných filmových děl,úvod do tvorby daného autora, analýza, diskuze, kritické myšlení.
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, písemné práce/referátu

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D63526Bl