DIFA:D60055l Psychology II - Course Information
D60055l Psychology II
Theatre FacultySummer 2014
- Extent and Intensity
- 1/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
- Guaranteed by
- Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- D60055z Psychology II
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Psychologie I
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Syllabus (in Czech)
- Cílem předmětu psychologie II je prohloubit znalosti VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE, jejíž jednotlivá témata byla zmiňována již v prvním ročníku v návaznosti na obecnou psychologii. Student se seznámí s předmětem vývojové psychologie a různými pohledy na studium psychického vývoje. Získá přehled o významných osobnostech ontogenetické psychologie a o odlišných přístupech k periodizaci psychického vývoje (Piaget, Freud, Erikson), seznámí se s českými představiteli biodromální psychologie (Říčan, Matějček, Langmeier, Krejčířová, Vágnerová atd.). Základem seminářů jsou aktivní výstupy studentů, kteří po samostatném studiu konkrétního tématu zadaného na začátku druhého ročníku (vývojové období vybrané dle praktických zkušeností a pedagogických potřeb studenta, či specifická problematika psychického vývoje) zpracují seminární práci, která je základem práce v semináři. Studenti se učí srovnávat pohledy různých autorů na konkrétní problémy vývojové psychologie a semináře skýtají také prostor pro konzultaci situací z pedagogické praxe. Tímto způsobem je zpracováno každé vývojové období: prenatální, kojenecké, batolecí, předškolní, mladší školní, pubescence, adolescence, dospělost a stáří. Kromě této systematické periodizace je prostor přednášek věnován specifickým vývojovým problémům, jako jsou dyslexie a specifické poruchy učení, ADHD, psychická deprivace, dítě v nemoci a postižení, rodina jako systém atd.; tato témata vycházejí především ze spisů Zdeňka Matějčka.
- Cílem předmětu psychologie II je prohloubit znalosti VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE, jejíž jednotlivá témata byla zmiňována již v prvním ročníku v návaznosti na obecnou psychologii. Student se seznámí s předmětem vývojové psychologie a různými pohledy na studium psychického vývoje. Získá přehled o významných osobnostech ontogenetické psychologie a o odlišných přístupech k periodizaci psychického vývoje (Piaget, Freud, Erikson), seznámí se s českými představiteli biodromální psychologie (Říčan, Matějček, Langmeier, Krejčířová, Vágnerová atd.). Základem seminářů jsou aktivní výstupy studentů, kteří po samostatném studiu konkrétního tématu zadaného na začátku druhého ročníku (vývojové období vybrané dle praktických zkušeností a pedagogických potřeb studenta, či specifická problematika psychického vývoje) zpracují seminární práci, která je základem práce v semináři. Studenti se učí srovnávat pohledy různých autorů na konkrétní problémy vývojové psychologie a semináře skýtají také prostor pro konzultaci situací z pedagogické praxe. Tímto způsobem je zpracováno každé vývojové období: prenatální, kojenecké, batolecí, předškolní, mladší školní, pubescence, adolescence, dospělost a stáří. Kromě této systematické periodizace je prostor přednášek věnován specifickým vývojovým problémům, jako jsou dyslexie a specifické poruchy učení, ADHD, psychická deprivace, dítě v nemoci a postižení, rodina jako systém atd.; tato témata vycházejí především ze spisů Zdeňka Matějčka.
- Literature
- Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001. info
- Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004. info
- Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006. info
- Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002. info
- Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. info
- Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002. info
- Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995. info
- Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005. info
- Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002. info
- Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007. info
- Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002. info
- Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999. info
- Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997. info
- Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004. info
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999. info
- Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001. info
- Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
- Assessment methods (in Czech)
- Pro uzavření předmětu student odevzdá seminární práci v písemné podobě a v semináři ji prezentuje. Semestr je ukončen písemným testem, který shrnuje znalosti z daných tematických okruhů.
* Zimní semestr
Písemná zkouška
* Letní semestr
Písemná zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 2 z 4.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2014/D60055l