DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
RNDr. Roman Vančura, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:15–17:45 201
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Rozvoj výtvarné kreativity )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky. Plná a aktivní účast, průběžné plnění všech zadaných úkolů (vlastní tvorba ve cvičeních, vlastní tvorba mimo cvičení), prezentace tvorby v adekvátní formě (výběr děl a jejich komentář), vedení deníku dle zadaných instrukcí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj výtvarného myšlení, cítění a tvorby, vlastní invence a kreativity. Osvojení si a prohloubení základních principů plošné, plastické, prostorové, objektové a akční tvorby. Pochopení funkce výtvarného výrazu ve vlastní i dětské tvorbě. Rozvoj schopnosti transformace získaných znalostí a dovedností v divadelní i školní praxi.
Výstupy z učení
Portfolio odpovídající kvality – zahrnující vytvořená výtvarná díla, reflexe, záznamy a poznámky, dílčí úkoly atd.
Osnova
  • Kombinované techniky. Výrazová sdělnost a estetická hodnota výtvarného jazyka. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Smyslové podněty, rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům, vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě, reflexe ostatních uměleckých druhů - dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Uplatňování subjektivity - prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu. Obsahově náročnější výtvarná sdělení o světě. Výtvarné řady a projekty.
Literatura
  • Losos, L.: Techniky malby. Aventinum, Praha 1994, ISBN 80-85277-03-4.
  • Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1997, ISBN 80-902267-2-8.
  • Smith, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000, ISBN 80.7209-245-6.
  • Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2004, ISBN 80-902267-5-2.
  • Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Aventinum, Praha 1997, ISBN 80-85277-79-4.
  • Roeselová, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2000, ISBN 80-902267-3-6.
  • Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1996, ISBN 80-902267-1-10.
  • Teissig, K.: Techniky kresby. Aventinum, Praha 1995, ISBN 80-85277-49-2.
  • Cikánová, K.: Malujte si s námi. Aventinum. Praha 1993, ISBN 80-7151-468-3.
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet, analýza portfolia a průběžné sledování výkonu studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2018, zima 2020.

DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
RNDr. Roman Vančura, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–15:15 201
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Výtvarné techniky s metodikou )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky. Plná a aktivní účast, průběžné plnění všech zadaných úkolů (vlastní tvorba ve cvičeních, vlastní tvorba mimo cvičení), prezentace tvorby v adekvátní formě (výběr děl a jejich komentář), vedení deníku dle zadaných instrukcí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj výtvarného myšlení, cítění a tvorby, vlastní invence a kreativity. Osvojení si a prohloubení základních principů plošné, plastické, prostorové, objektové a akční tvorby. Pochopení funkce výtvarného výrazu ve vlastní i dětské tvorbě. Rozvoj schopnosti transformace získaných znalostí a dovedností v divadelní i školní praxi.
Výstupy z učení
Portfolio odpovídající kvality – zahrnující vytvořená výtvarná díla, reflexe, záznamy a poznámky, dílčí úkoly atd.
Osnova
  • Kombinované techniky. Výrazová sdělnost a estetická hodnota výtvarného jazyka. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Smyslové podněty, rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům, vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě, reflexe ostatních uměleckých druhů - dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Uplatňování subjektivity - prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu. Obsahově náročnější výtvarná sdělení o světě. Výtvarné řady a projekty.
Literatura
  • Losos, L.: Techniky malby. Aventinum, Praha 1994, ISBN 80-85277-03-4.
  • Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1997, ISBN 80-902267-2-8.
  • Smith, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000, ISBN 80.7209-245-6.
  • Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2004, ISBN 80-902267-5-2.
  • Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Aventinum, Praha 1997, ISBN 80-85277-79-4.
  • Roeselová, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2000, ISBN 80-902267-3-6.
  • Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1996, ISBN 80-902267-1-10.
  • Teissig, K.: Techniky kresby. Aventinum, Praha 1995, ISBN 80-85277-49-2.
  • Cikánová, K.: Malujte si s námi. Aventinum. Praha 1993, ISBN 80-7151-468-3.
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet, analýza portfolia a průběžné sledování výkonu studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2018, zima 2022.

DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
RNDr. Roman Vančura, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Zoja Mikotová
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 18:00–19:30 201
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Výtvarné techniky s metodikou )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je především rozvoj kreativního výtvarného projevu a cílená příprava na pedagogický výstup v rámci výtvarných technik
Osnova
  • Teorie výtvarné výhovy v současném kontextu školského systému a v kontextu s výtvarným uměním s důrazem na animační technologie. Teoretická východiska doplněná vhodnými výtvarnými postupy a technikami. Výtvarné techniky v praktických ukázkách a cvičeních. Příprava na učitelský výstup. Osvojení prvků vizuálně obrazného vyjádření- linie, tvary objemy, světlo a barevné kvality, textury, vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura) ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření. Studium uspořádání objektů do celkové plochy, objemu, prostoru a časového průběhu. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům- vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě-reflexe ostatních uměleckých druhů-dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření-umělecká výtvarná tvorba, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Nauka o uplatňování subjektivity-prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Ověřování komunikačních účinků-osobní postoj v komunikaci, komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, proměny komunikačního obsahu-záměry tvorby a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření výtvarného umění zkoumání historických, sociálních a kulturních souvislostí.
Literatura
    doporučená literatura
  • Horáček, R. V dialogu s uměním. info
Výukové metody
přednáška a cvičení
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet, analýza projektu a průběžné sledování výkonu studentů
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2020, zima 2022.

DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2016
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Jana Dostálová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Zoja Mikotová
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:15–17:45 201
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Výtvarné techniky s metodikou )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je především rozvoj kreativního výtvarného projevu a cílená příprava na pedagogický výstup v rámci výtvarných technik
Osnova
  • Teorie výtvarné výhovy v současném kontextu školského systému a v kontextu s výtvarným uměním s důrazem na animační technologie. Teoretická východiska doplněná vhodnými výtvarnými postupy a technikami. Výtvarné techniky v praktických ukázkách a cvičeních. Příprava na učitelský výstup. Osvojení prvků vizuálně obrazného vyjádření- linie, tvary objemy, světlo a barevné kvality, textury, vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura) ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření. Studium uspořádání objektů do celkové plochy, objemu, prostoru a časového průběhu. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům- vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě-reflexe ostatních uměleckých druhů-dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření-umělecká výtvarná tvorba, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Nauka o uplatňování subjektivity-prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Ověřování komunikačních účinků-osobní postoj v komunikaci, komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, proměny komunikačního obsahu-záměry tvorby a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření výtvarného umění zkoumání historických, sociálních a kulturních souvislostí.
Literatura
    doporučená literatura
  • Horáček, R. V dialogu s uměním. info
Výukové metody
přednáška a cvičení
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet, analýza projektu a průběžné sledování výkonu studentů
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2020, zima 2022.

DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Jana Dostálová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Zoja Mikotová
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Výtvarné techniky s metodikou )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je především rozvoj kreativního výtvarného projevu a cílená příprava na pedagogický výstup v rámci výtvarných technik
Osnova
  • Teorie výtvarné výhovy v současném kontextu školského systému a v kontextu s výtvarným uměním s důrazem na animační technologie. Teoretická východiska doplněná vhodnými výtvarnými postupy a technikami. Výtvarné techniky v praktických ukázkách a cvičeních. Příprava na učitelský výstup. Osvojení prvků vizuálně obrazného vyjádření- linie, tvary objemy, světlo a barevné kvality, textury, vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura) ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření. Studium uspořádání objektů do celkové plochy, objemu, prostoru a časového průběhu. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům- vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě-reflexe ostatních uměleckých druhů-dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření-umělecká výtvarná tvorba, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Nauka o uplatňování subjektivity-prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Ověřování komunikačních účinků-osobní postoj v komunikaci, komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, proměny komunikačního obsahu-záměry tvorby a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření výtvarného umění zkoumání historických, sociálních a kulturních souvislostí.
Literatura
    doporučená literatura
  • Horáček, R. V dialogu s uměním. info
Výukové metody
přednáška a cvičení
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet, analýza projektu a průběžné sledování výkonu studentů
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2018, zima 2020, zima 2022.

DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2023

Předmět se v období zima 2023 nevypisuje.

Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
RNDr. Roman Vančura, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Výtvarné techniky s metodikou )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky. Plná a aktivní účast, průběžné plnění všech zadaných úkolů (vlastní tvorba ve cvičeních, vlastní tvorba mimo cvičení), prezentace tvorby v adekvátní formě (výběr děl a jejich komentář), vedení deníku dle zadaných instrukcí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj výtvarného myšlení, cítění a tvorby, vlastní invence a kreativity. Osvojení si a prohloubení základních principů plošné, plastické, prostorové, objektové a akční tvorby. Pochopení funkce výtvarného výrazu ve vlastní i dětské tvorbě. Rozvoj schopnosti transformace získaných znalostí a dovedností v divadelní i školní praxi.
Výstupy z učení
Portfolio odpovídající kvality – zahrnující vytvořená výtvarná díla, reflexe, záznamy a poznámky, dílčí úkoly atd.
Osnova
  • Kombinované techniky. Výrazová sdělnost a estetická hodnota výtvarného jazyka. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Smyslové podněty, rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům, vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě, reflexe ostatních uměleckých druhů - dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Uplatňování subjektivity - prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu. Obsahově náročnější výtvarná sdělení o světě. Výtvarné řady a projekty.
Literatura
  • Losos, L.: Techniky malby. Aventinum, Praha 1994, ISBN 80-85277-03-4.
  • Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1997, ISBN 80-902267-2-8.
  • Smith, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000, ISBN 80.7209-245-6.
  • Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2004, ISBN 80-902267-5-2.
  • Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Aventinum, Praha 1997, ISBN 80-85277-79-4.
  • Roeselová, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2000, ISBN 80-902267-3-6.
  • Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1996, ISBN 80-902267-1-10.
  • Teissig, K.: Techniky kresby. Aventinum, Praha 1995, ISBN 80-85277-49-2.
  • Cikánová, K.: Malujte si s námi. Aventinum. Praha 1993, ISBN 80-7151-468-3.
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet, analýza portfolia a průběžné sledování výkonu studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2018, zima 2020, zima 2022.

DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2021

Předmět se v období zima 2021 nevypisuje.

Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
RNDr. Roman Vančura, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Rozvoj výtvarné kreativity )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky. Plná a aktivní účast, průběžné plnění všech zadaných úkolů (vlastní tvorba ve cvičeních, vlastní tvorba mimo cvičení), prezentace tvorby v adekvátní formě (výběr děl a jejich komentář), vedení deníku dle zadaných instrukcí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj výtvarného myšlení, cítění a tvorby, vlastní invence a kreativity. Osvojení si a prohloubení základních principů plošné, plastické, prostorové, objektové a akční tvorby. Pochopení funkce výtvarného výrazu ve vlastní i dětské tvorbě. Rozvoj schopnosti transformace získaných znalostí a dovedností v divadelní i školní praxi.
Výstupy z učení
Portfolio odpovídající kvality – zahrnující vytvořená výtvarná díla, reflexe, záznamy a poznámky, dílčí úkoly atd.
Osnova
  • Kombinované techniky. Výrazová sdělnost a estetická hodnota výtvarného jazyka. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Smyslové podněty, rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům, vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě, reflexe ostatních uměleckých druhů - dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Uplatňování subjektivity - prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu. Obsahově náročnější výtvarná sdělení o světě. Výtvarné řady a projekty.
Literatura
  • Losos, L.: Techniky malby. Aventinum, Praha 1994, ISBN 80-85277-03-4.
  • Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1997, ISBN 80-902267-2-8.
  • Smith, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000, ISBN 80.7209-245-6.
  • Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2004, ISBN 80-902267-5-2.
  • Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Aventinum, Praha 1997, ISBN 80-85277-79-4.
  • Roeselová, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2000, ISBN 80-902267-3-6.
  • Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1996, ISBN 80-902267-1-10.
  • Teissig, K.: Techniky kresby. Aventinum, Praha 1995, ISBN 80-85277-49-2.
  • Cikánová, K.: Malujte si s námi. Aventinum. Praha 1993, ISBN 80-7151-468-3.
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet, analýza portfolia a průběžné sledování výkonu studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2018, zima 2020, zima 2022.

DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2017

Předmět se v období zima 2017 nevypisuje.

Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Jana Dostálová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Zoja Mikotová
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Výtvarné techniky s metodikou )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je především rozvoj kreativního výtvarného projevu a cílená příprava na pedagogický výstup v rámci výtvarných technik
Osnova
  • Teorie výtvarné výhovy v současném kontextu školského systému a v kontextu s výtvarným uměním s důrazem na animační technologie. Teoretická východiska doplněná vhodnými výtvarnými postupy a technikami. Výtvarné techniky v praktických ukázkách a cvičeních. Příprava na učitelský výstup. Osvojení prvků vizuálně obrazného vyjádření- linie, tvary objemy, světlo a barevné kvality, textury, vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura) ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření. Studium uspořádání objektů do celkové plochy, objemu, prostoru a časového průběhu. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům- vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě-reflexe ostatních uměleckých druhů-dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření-umělecká výtvarná tvorba, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Nauka o uplatňování subjektivity-prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Ověřování komunikačních účinků-osobní postoj v komunikaci, komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, proměny komunikačního obsahu-záměry tvorby a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření výtvarného umění zkoumání historických, sociálních a kulturních souvislostí.
Literatura
    doporučená literatura
  • Horáček, R. V dialogu s uměním. info
Výukové metody
přednáška a cvičení
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet, analýza projektu a průběžné sledování výkonu studentů
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2018, zima 2020, zima 2022.

DVDZ311 Výtvarné techniky s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2015

Předmět se v období zima 2015 nevypisuje.

Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Jana Dostálová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Zoja Mikotová
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DVDL311 Výtvarné techniky s metodikou )
Absolvování předmětu Výtvarné techniky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je především rozvoj kreativního výtvarného projevu a cílená příprava na pedagogický výstup v rámci výtvarných technik
Osnova
  • Teorie výtvarné výhovy v současném kontextu školského systému a v kontextu s výtvarným uměním s důrazem na animační technologie. Teoretická východiska doplněná vhodnými výtvarnými postupy a technikami. Výtvarné techniky v praktických ukázkách a cvičeních. Příprava na učitelský výstup. Osvojení prvků vizuálně obrazného vyjádření- linie, tvary objemy, světlo a barevné kvality, textury, vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura) ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření. Studium uspořádání objektů do celkové plochy, objemu, prostoru a časového průběhu. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům- vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě-reflexe ostatních uměleckých druhů-dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření-umělecká výtvarná tvorba, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Nauka o uplatňování subjektivity-prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Ověřování komunikačních účinků-osobní postoj v komunikaci, komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, proměny komunikačního obsahu-záměry tvorby a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření výtvarného umění zkoumání historických, sociálních a kulturních souvislostí.
Literatura
    doporučená literatura
  • Horáček, R. V dialogu s uměním. info
Výukové metody
přednáška a cvičení
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet, analýza projektu a průběžné sledování výkonu studentů
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2018, zima 2020, zima 2022.