DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Aleš Bergman Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Aleš Bergman Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:30–16:00 203
Prerequisites (in Czech)
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámení se s podobami a společenskými funkcemi současného divadla, s formami, formáty, žánry, divadelními organizacemi a organismy, s digitálními formami činoherního herectví.
Orientace v činoherních psychomotorických disciplínách.
Rozvíjení schopností teoretické reflexe své tvůrčí praxe, tvůrčí hledání vlastního jazyka a metod pro reflexi a zpětnou vazbu.
Learning outcomes (in Czech)
Studující si upevní přístup k herectví jako k tvořivé, vědomé a odpovědné společensky orientované existenci v kolektivu spolutvůrců, sdílejících tvůrčí proces s díváky.
Studující získají přehled v základních psychosomatických souvislostech herecké tvorby a v současném poznání těla-mysli které je přinosné pro funkční performativní sdílení obsahů díla.
Studující soustavně reflektují vnější i vnitřní souvislosti vlastního studia a tvorby. Reflektující vědomí je součást všech fází tvůrčiho procesu. Studující budou udržovat disciplínu a etické zásady tvůrce a studujícího akademie při vědomé práci na tvůrčích projektech a rozvíjení dovedností pro uplatnění absolventa v oborech: herecké angažmá v divadelních souborech, herecké výkony ve filmu a v televizi, herecký výkon v rozhlase, moderování, dabing, vedení amatérských souborů, vysokoškolský pedagog v oboru herectví.
Syllabus (in Czech)
  • Vedení tvůrčího deníku
  • Studující si povedou a každý týden zveřejní hereckými prostředky, zejména autorským čtením:
  • - výstupy z terénního deníku, mapujícího rozvoj svých psychosomatických dovedností a kreativních schopnostní v rámci všech předmětů studia a dalších aktivit
  • - zprávy o diváckém zážitku nejméně 10 uměleckých děl různých forem a žánrů 5x písemně (cca 0,5 normostrany) a dalšími zvolenými formami (digitální záznam, vyprávění, kresby a schémata, komix, etuda)
  • Literatura, referát
  • Studující se podrobně seznámí se zvolenou knihou či odbornou statí, která se věnuje herecké práci, pozornosti a práci s návyky, postupy vyzkouší v praxi. Formou referátu s ní seznámí členy ateliéru.
  • Seznámení se s uměleckýmí a aplikovanými formami, jejichž složkou je činoherní herectví
  • Studující si budou rozšiřovat přehled o uměleckých a společenských formách využívajících různé divadelní a perfrormativní prostředky a herecké aktivity (návštěva představení, digitální díla, záznamy představení, recenze).
  • Studium uměleckých děl a literatury
  • Studující vypracuje podrobný popis herecké práce vlastního hereckého vzoru (digitální média, divadlo), tvůrčích a osobnostních kvalit herce, Zdůvodní, proč a v čem je pro studujícího vzorem, v čem je studující ve své současné herecké situaci zrcadlem výkonu svého hereckého vzoru.
  • Kolokvium: Můj klient činoherní herec, jeho tvůrčí životospráva a vize hereckého rozvoje
  • Studující na závěr semestru podají o sobě zprávu ve třetí osobě prostředky dokumentárního divadla (tvůrčí licence a mystifkace jsou povoleny).
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, projekce, kolokvium, individuální konzultace.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet udělovaný pedagogem. Klasifikovaný zápočet vychází z parametrů: docházka, monitoring osobních projektů, přednesený referát, zprávy o diváckém zážitku, orientace v současné divadelní tvorbě, příspěvek na kolokviu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. Josef Morávek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 14:30–15:15 203, Wed 14:30–16:00 414
Prerequisites (in Czech)
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámení se s podobami a společenskými funkcemi současného divadla, s formami, formáty, žánry, divadelními organizacemi a organismy, s digitálními formami činoherního herectví.
Orientace v činoherních psychomotorických disciplínách.
Rozvíjení schopností teoretické reflexe své tvůrčí praxe, tvůrčí hledání vlastního jazyka a metod pro reflexi a zpětnou vazbu.
Learning outcomes (in Czech)
Studující si upevní přístup k herectví jako k tvořivé, vědomé a odpovědné společensky orientované existenci v kolektivu spolutvůrců, sdílejících tvůrčí proces s díváky.
Studující získají přehled v základních psychosomatických souvislostech herecké tvorby a v současném poznání těla-mysli které je přinosné pro funkční performativní sdílení obsahů díla.
Studující soustavně reflektují vnější i vnitřní souvislosti vlastního studia a tvorby. Reflektující vědomí je součást všech fází tvůrčiho procesu. Studující budou udržovat disciplínu a etické zásady tvůrce a studujícího akademie při vědomé práci na tvůrčích projektech a rozvíjení dovedností pro uplatnění absolventa v oborech: herecké angažmá v divadelních souborech, herecké výkony ve filmu a v televizi, herecký výkon v rozhlase, moderování, dabing, vedení amatérských souborů, vysokoškolský pedagog v oboru herectví.
Syllabus (in Czech)
  • Vedení tvůrčího deníku
  • Studující si povedou a každý týden zveřejní hereckými prostředky, zejména autorským čtením:
  • - výstupy z terénního deníku, mapujícího rozvoj svých psychosomatických dovedností a kreativních schopnostní v rámci všech předmětů studia a dalších aktivit
  • - zprávy o diváckém zážitku nejméně 10 uměleckých děl různých forem a žánrů 5x písemně (cca 0,5 normostrany) a dalšími zvolenými formami (digitální záznam, vyprávění, kresby a schémata, komix, etuda)
  • Literatura, referát
  • Studující se podrobně seznámí se zvolenou knihou či odbornou statí, která se věnuje herecké práci, pozornosti a práci s návyky, postupy vyzkouší v praxi. Formou referátu s ní seznámí členy ateliéru.
  • Seznámení se s uměleckýmí a aplikovanými formami, jejichž složkou je činoherní herectví
  • Studující si budou rozšiřovat přehled o uměleckých a společenských formách využívajících různé divadelní a perfrormativní prostředky a herecké aktivity (návštěva představení, digitální díla, záznamy představení, recenze).
  • Studium uměleckých děl a literatury
  • Studující vypracuje podrobný popis herecké práce vlastního hereckého vzoru (digitální média, divadlo), tvůrčích a osobnostních kvalit herce, Zdůvodní, proč a v čem je pro studujícího vzorem, v čem je studující ve své současné herecké situaci zrcadlem výkonu svého hereckého vzoru.
  • Kolokvium: Můj klient činoherní herec, jeho tvůrčí životospráva a vize hereckého rozvoje
  • Studující na závěr semestru podají o sobě zprávu ve třetí osobě prostředky dokumentárního divadla (tvůrčí licence a mystifkace jsou povoleny).
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, projekce, kolokvium, individuální konzultace.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet udělovaný pedagogem. Klasifikovaný zápočet vychází z parametrů: docházka, monitoring osobních projektů, přednesený referát, zprávy o diváckém zážitku, orientace v současné divadelní tvorbě, příspěvek na kolokviu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–13:30 203
Prerequisites (in Czech)
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Learning outcomes (in Czech)
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Igor Dostálek (lecturer)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Nika Brettschneiderová Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Nika Brettschneiderová Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 12:00–13:30 203
Prerequisites (in Czech)
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Learning outcomes (in Czech)
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:00–12:45 203, Wed 12:45–13:30 203
Prerequisites (in Czech)
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Learning outcomes (in Czech)
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Ladislav Odrazil (lecturer)
doc. Oxana Smilková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 18:00–19:30 203
Prerequisites (in Czech)
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Learning outcomes (in Czech)
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:00–13:30 203
Prerequisites (in Czech)
EVER( DHAL110 Theatre - seminar )
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2014
Extent and Intensity
1/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Miroslav Ondra (lecturer)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( DHAL110 Theatre - seminar )
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2017

The course is not taught in Winter 2017

Extent and Intensity
1/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Miroslav Ondra (lecturer)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( DHAL110 Theatre - seminar )
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2016

The course is not taught in Winter 2016

Extent and Intensity
1/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Miroslav Ondra (lecturer)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( DHAL110 Theatre - seminar )
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

DHAZ110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Winter 2015

The course is not taught in Winter 2015

Extent and Intensity
1/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Miroslav Ondra (lecturer)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( DHAL110 Theatre - seminar )
Absolvování: DHAZ111 Entrance Course.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    recommended literature
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)