DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Josef Morávek (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 14:30–15:15 203, St 14:30–16:00 414
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení se s podobami a společenskými funkcemi současného divadla, s formami, formáty, žánry, divadelními organizacemi a organismy, s digitálními formami činoherního herectví.
Orientace v činoherních psychomotorických disciplínách.
Rozvíjení schopností teoretické reflexe své tvůrčí praxe, tvůrčí hledání vlastního jazyka a metod pro reflexi a zpětnou vazbu.
Výstupy z učení
Studující si upevní přístup k herectví jako k tvořivé, vědomé a odpovědné společensky orientované existenci v kolektivu spolutvůrců, sdílejících tvůrčí proces s díváky.
Studující získají přehled v základních psychosomatických souvislostech herecké tvorby a v současném poznání těla-mysli které je přinosné pro funkční performativní sdílení obsahů díla.
Studující soustavně reflektují vnější i vnitřní souvislosti vlastního studia a tvorby. Reflektující vědomí je součást všech fází tvůrčiho procesu. Studující budou udržovat disciplínu a etické zásady tvůrce a studujícího akademie při vědomé práci na tvůrčích projektech a rozvíjení dovedností pro uplatnění absolventa v oborech: herecké angažmá v divadelních souborech, herecké výkony ve filmu a v televizi, herecký výkon v rozhlase, moderování, dabing, vedení amatérských souborů, vysokoškolský pedagog v oboru herectví.
Osnova
  • Vedení tvůrčího deníku
  • Studující si povedou a každý týden zveřejní hereckými prostředky, zejména autorským čtením:
  • - výstupy z terénního deníku, mapujícího rozvoj svých psychosomatických dovedností a kreativních schopnostní v rámci všech předmětů studia a dalších aktivit
  • - zprávy o diváckém zážitku nejméně 10 uměleckých děl různých forem a žánrů 5x písemně (cca 0,5 normostrany) a dalšími zvolenými formami (digitální záznam, vyprávění, kresby a schémata, komix, etuda)
  • Literatura, referát
  • Studující se podrobně seznámí se zvolenou knihou či odbornou statí, která se věnuje herecké práci, pozornosti a práci s návyky, postupy vyzkouší v praxi. Formou referátu s ní seznámí členy ateliéru.
  • Seznámení se s uměleckýmí a aplikovanými formami, jejichž složkou je činoherní herectví
  • Studující si budou rozšiřovat přehled o uměleckých a společenských formách využívajících různé divadelní a perfrormativní prostředky a herecké aktivity (návštěva představení, digitální díla, záznamy představení, recenze).
  • Studium uměleckých děl a literatury
  • Studující vypracuje podrobný popis herecké práce vlastního hereckého vzoru (digitální média, divadlo), tvůrčích a osobnostních kvalit herce, Zdůvodní, proč a v čem je pro studujícího vzorem, v čem je studující ve své současné herecké situaci zrcadlem výkonu svého hereckého vzoru.
  • Kolokvium: Můj klient činoherní herec, jeho tvůrčí životospráva a vize hereckého rozvoje
  • Studující na závěr semestru podají o sobě zprávu ve třetí osobě prostředky dokumentárního divadla (tvůrčí licence a mystifkace jsou povoleny).
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, projekce, kolokvium, individuální konzultace.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet udělovaný pedagogem. Klasifikovaný zápočet vychází z parametrů: docházka, monitoring osobních projektů, přednesený referát, zprávy o diváckém zážitku, orientace v současné divadelní tvorbě, příspěvek na kolokviu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–13:30 203
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Výstupy z učení
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.

DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Igor Dostálek (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 12:00–13:30 203
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Výstupy z učení
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.

DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 12:00–12:45 203, St 12:45–13:30 203
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Výstupy z učení
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Ladislav Odrazil (přednášející)
doc. Oxana Smilková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 18:00–19:30 203
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Výstupy z učení
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 12:00–13:30 203
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2017

Předmět se v období zima 2017 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2016

Předmět se v období zima 2016 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2015

Předmět se v období zima 2015 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. Online info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9.. Online info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.