DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–13:30 203
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Výstupy z učení
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.

DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Igor Dostálek (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 12:00–13:30 203
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Výstupy z učení
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022.

DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 12:00–12:45 203, St 12:45–13:30 203
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Výstupy z učení
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022.

DHAZ110 Divadelní seminář I

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Ladislav Odrazil (přednášející)
doc. Oxana Smilková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 18:00–19:30 203
Předpoklady
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Výstupy z učení
Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 12:00–13:30 203
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DHAL110 )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2017

Předmět se v období zima 2017 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2016

Předmět se v období zima 2016 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DHAZ110 Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2015

Předmět se v období zima 2015 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.