DHAL110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. Josef Morávek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 14:30–16:00 203
Prerequisites (in Czech)
Absolvování: DHAZ110 Theatre - seminar.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Porozumění a užívání divadelní terminologie v závislosti na kontextu a dynamické povaze frekventovaných termínů zejména ve vztahu k tvůrčím principům a složkám současného činoherního herectví:
interpretace, improvizace, reprodukční umění, složka osobnostní, autorská, herecké téma, dramatický prototext, režijní partitura, herecký part, metatext role jako dílo interpreta - herce, styl, žánr, divadelní prostor a zapojení hlediště, postava jako konstrukt vznikající v představivosti divákově.
Learning outcomes (in Czech)
Studující si upevní přístup k herectví jako k tvořivé, vědomé a odpovědné společensky orientované existenci v kolektivu spolutvůrců, sdílejících tvůrčí proces s díváky.
Studující získají přehled o formách kompozice představení, vnějších a vnitřních režijních prostředcích, možnostech herecké souhry, spoluhry, o možnostech řešení mizanscény a realizaci obsahů temporytmickými kvalitami a změnou dimenzí všech složek inscenace.
Studující získají schopnost vnímat konstrukt jevištní postavy, dramatické situace, vyjadřovaný a pociťovaný status v rámci dramatické situace a jeho proměny.
Syllabus (in Czech)
  • Vedení tvůrčího a projektového deníku
  • Studující si povedou projektový deník o všech tvůrčích individuálních úkolech, jeho jednotlivých fázích, vhodné terminologii, kterou při práci používají a prakticky si ji osvojili.
  • Pokladnice s nástroji
  • Studující si povedou katalog nástrojů herce a související terminologie, které si prakticky osvojili či získali teoretickým studiem. Vytvoří si karty “moje pokladnice s nástroji”.
  • Analytická reflexe odborné listeratury
  • Studující zpracují teoretickou či memoárovou knihu z oblasti herectví formou analytické reflexe funkčních podnětů k herecké tvorbě a pro život tvůrce.
  • Studium uměleckých a mediálních děl, literatury
  • Studující reflexe ze studia (shlednutých představení, filmů, literatury, výtvarných a performativních projektů, mediálních projevů) zveřejní minimálně 1x měsíčně formou podcastu s 1 - 3 účastníky nebo osobního zvukového deníku.
  • Kolokvium: herecký dopis ke svým osmdesátinám
  • Zpověď studujícího o svých tvůrčích ambicích, programech a směřování, aktivně naslouchá svému osmdesátníkovi a jako osmdesátník sám sobě, pohled zpět na studijní rok a dopředu k tvůrčímu životu, kde stojím, co už tvořit umím a na čem ještě do osmdesáti zapracuji, východiska, závazky, rozhodnutí a touhy herecké (tvůrčí licence a mystifkace jsou povoleny).
Literature
    recommended literature
  • LUKAVSKÝ, Radovan: Stanislavského metoda herecké práce. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
  • Pazderková, I. Keith Johnstone - IMPRO - Improvisation and the Theatre. Seznámení a zamyšlení se nad Johnstonovými metodami herecké improvizace. Brno: 2003. Diplomová práce na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění. Vedoucí diplomové práce Doc. MgA. Nika Brettschneiderová. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Tvůrčí proces ztělesňování. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, projekce, kolokvium, individuální konzultace.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet udělovaný pedagogem. Klasifikovaný zápočet vychází z parametrů: docházka, monitoring osobních projektů, přednesený referát, zprávy o diváckém zážitku, orientace v současné divadelní tvorbě, příspěvek na kolokviu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DHAL110