DFDZ204 Multimediální tvorba 3 – film

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
0/4/0. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Tomáš Hubáček (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 10:15–13:30 301
Předpoklady
EVER ( DFDL204 Multimediální tvorba 4 – animace )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka se zaměřuje na filmové médium a jeho možné průniky s nekonvenční scénickou tvorbou, zvláště na žánr tanečního filmu. Studenti se seznámí s poloprofesionální kamerovou technikou a střihovými programy a dostane se jim základního vhledu do světa filmové a televizní produkce.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen:
- základní práce s kamerovou technikou a střihovými programy
- pomocí těchto schopností vytvářet obsah videoprojekce pro scénickou tvorbu
- využít "živou kameru" ve scénické tvorbě
- spolupracovat s odborníky-filmaři na tvorbě tanečních filmů
Osnova
  • Témata teoretické části:
  • - kamerová technika (obecný přehled o profesionální technice a seznámení s technikou dostupnou ve škole)
  • - úvod do zpracování videa na počítači
  • - příprava videa pro videoprojekci
  • - využití kamery na scéně v reálném čase (přímé napojení kamery na videoprojekci a dramatické možnosti z toho plynoucí)
  • - úvod do filmového výrobního procesu (složení filmového a televizního štábu, fáze výrobního procesu, typy filmového scénáře)
  • - úvod do filmové řeči (velikosti záběrů, střihová skladba)
  • - úvod do žánru tanečního filmu
  • - úvod do scenáristiky a dramaturgie filmu
  • Přednáškový výklad teoretické části je doplněna praktickými ukázkami techniky i promítáním filmových úryvků. Smyslem teoretické průpravy není vyčerpávající teoretické ovládnutí problematiky, ale studenti získají schopnost erudované komunikace a tvůrčí spolupráce s profesionály z filmového odvětví pro účely scénické tvorby a tanečního filmu.
  • Praktická část:
  • - jednoduchá kamerová cvičení (jednozáběrový film s využitím velikostí záběru)
  • - jednoduchá střihová cvičení
  • - tvorba scénického gagu na téma „Klaun objeví kameru“ (v návaznosti na předmět ""Herecká tvorba"")"
Literatura
    doporučená literatura
  • James Monaco: Jak číst film. Albatros 2006. info
  • Španihelová, Magda: Screen Dance. Praha: FF UK, 2010
  • Plazewski Jerzy: Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967
  • Kučera, Jan: Střihová skladba ve filmu a v televizi. Praha: AMU, 2002
  • Stehlíková, Eva: Alfréd Radok mezi filmem a divadlem. Praha: AMU, Národní filmový archiv, 2007.
Výukové metody
Semináře se skládají z teoretické a praktické části, které se však v praxi často prolínají ve prospěch maximální názornosti a podle kreativních impulsů. Součástí jsou diskuze a analýzy výsledků tvůrčích úkolů.
Metody hodnocení
Hodnotí se schopnost studentů pracovat s filmovou řečí v krátkých storyboardových cvičeních Dále se hodnotí osvojení terminologie, základních schopností práce s kamerovou technikou a střihovými programy formou ústního testu a praktických cvičení a aktivita na hodinách.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2021/DFDZ204