DIFA:DDVZ102 Divadlo a výchova - Informace o předmětu
DDVZ102 Divadlo a výchova
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/2/1. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Zuzana Klvaňová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 8:30–11:45 4
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je obeznámit studenty s obsahem a pojetím oboru divadlo a výchova, a to v teoretické i praktické rovině. Na základě historických souvislostí jsou seznamováni s vývojem oboru a jeho teoretickým uchopením v současné době. Studenti si také v rámci kurzu osvojují základní praktické dovednosti prostřednictvím vlastní zkušenosti.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou po absolvování kurzu:
- znají základní terminologii oboru, kterou jsou schopni aplikovat;
- orientují se v historických souvislostech vývoje oboru a jeho současném stavu;
- jsou schopni definovat obsah oboru;
- jsou seznámeni s klíčovou odbornou literaturou českou i zahraniční;
- mají osvojeny základní principy herního jednání, a to z hlediska teorie i praxe. - Osnova
- Cíle a obsah oboru divadlo a výchova
- Historické kontexty vývovoje oboru divadlo a výchova
- Terminologie oboru
- Herní jednání, herní situace
- Obor divadlo a výchova v kurikulu českého školství
- Literatura
- povinná literatura
- Machková, E.: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha, IPOS ARTAMA 1998. info
- MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
- Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
- MACKOVÁ, Silva. Divadlo a výchova (úvahy o oboru). 1. vyd. Brno: JAMU v Brně, 2016, 258 s. ISBN 978-80-7460-101-9. info
- doporučená literatura
- Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. info
- BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma 1991. 128 s. ISBN neuvedeno. info
- Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
- Hethcote, D., Bolton,G.: Drama for Learning, Heinemann, Portsmouth, NH. info
- MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- MACHKOVÁ Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, DIFA, Praha 2007, ISBN 978-80-7331-089-9. info
- O Neill, C.: Drama Worlds, Heinemann, Portsmouth, NH. info
- PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
- RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
- Spolin, V.: Improvisation for the Theater, North Western University Press, Evanston, Illinois,. info
- Spolin, V.: Theater Games for the Cassroom, North Western University Press, Evanson, Illinois 1986. info
- WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- PAVELKOVÁ, S. a MACHKOVÁ, E. Dramatická výchova Soni Pavelkové. Praha: NIPOS. 2019
- Rámcový vzdělávací program (RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G). Dostupné na www.rvp.cz
- MARTÍNKOVÁ, N. Hra a divadlo. Praha: NIPOS. 2018
- VALENTA, J. a ŠRÁMKOVÁ, S. Místopis českého amatérského divadla. Praha: IPOS. 2002
- PERNICA, Alexej. Hra. Hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury. Brno: JAMU, 2008, 219 s. ISBN 978-80-86928-42-5. info
- MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, 2004, 50 s. ISBN 80-7331-922-5. info
- CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 s. ISBN 80-7068-129-2. info
- VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 s. ISBN 80-901954-1-5. info
- RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 s. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka (přednáška, seminář);
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 - Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen na základě vypracování písemného referátu a jeho prezentace s přihlédnutím na aktivní zapojení studenta v průběhu jednotlivých setkání. Faktorem ovlivňujícím udělení zápočtu je také docházka, která nesmí překročit 70% z celkového hodinového rozsahu kurzu.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DDVZ102