DAAZX03 Dějiny světového divadla III

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
2/0/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Michael Sodomka (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 10:15–11:45 104
Předpoklady
EVER ( DAALX04 Dějiny světového divadla IV )
Předmět základu oboru - vstupní požadavky nejsou definovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
předmět má 28 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student se má naučit chápat vývojové souvislosti jednotlivých stylových epoch dějin divadla. Zvláštní zřetel je kladen na vztah historických podob divadla k současnosti.
Výstupy z učení
Student je schopen chápat a vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla a jejich vztah k současnosti. Umí aplikovat historicko-teoretické znalosti do praxe svého oboru. Dokáže se orientovat v tematicky rozlehlé oblasti a ví, jak a kde získat podrobnější informace.
Znalosti: student zná základní faktografii příslušných vývojových etap dějin divadla.
Dovednosti: student umí analyzovat dramatické texty, vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla, využívat vědomosti k vytváření vazeb a paralel se současností a využívat jich pro vlastní uměleckou tvorbu či pro výkon své odborné profese.
Osnova
  • 1. Itálie 18. stol. – reforma komedie dell’arte, Goldoni, Gozzi.
  • 2. Divadlo v Německu v 18. stol. – osvícenství (Gottsched, Lessing).
  • 3. Preromantismus – Sturm und Drang, Výmarská klasika – Goethe, Schiller.
  • 4. Romantismus I. – základní charakteristika. Německo.
  • 5. Romantismus II. – Francie, Anglie, Polsko, Rusko.
  • 6. Realismus – charakteristika, Meiningenští.
  • 7. Realistické drama – Ibsen, Hauptmann, Strindberg, Čechov, Tolstoj… MCHAT.
  • 8. Naturalistické drama – úvod, charakteristika. Zola, Becque. Théâtre Libre, Théâtre Antoine, Freie Bühne, Independent Theatre.
  • 9. Antirealismus I. – základní charakteristika. Théâtre du Vieux Colombier, Kartel čtyř. Symbolismus, futurismus, kubismus.
  • 10. Antirealismus II. – dadaismus, surrealismus, expresionismus.
  • 11. Adolphe Appia, Edward Gordon Craig (prolog: Richard Wagner).
  • 12. Ruská moderna – Mejerchold, Vachtangov, Ejzenštejn, Tairov...
Literatura
    povinná literatura
  • Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů
  • Carlo Goldoni: Poprask na laguně
  • Carlo Goldoni: Mirandolina (Paní hostinská)
  • Carlo Gozzi: Král jelenem
  • Carlo Gozzi: Turandot
  • Friedrich Schiller: Loupežníci
  • Friedrich Schiller: Marie Stuartovna
  • Friedrich Schiller: Don Carlos
  • Friedrich Schiller: Panna Orleánská
  • Friedrich Schiller: Valdštejn
  • Johann Wolfgang Goethe: Faust (1. díl)
  • George Gorgon Byron: Manfred
  • Georg Büchner: Vojcek
  • Heinrich von Kleist: Rozbitý džbán
  • Heinrich von Kleist: Katynka z Heilbronu
  • Heinrich von Kleist: Princ Bedřich Homburský
  • Victor Hugo: Hernani
  • Victor Hugo: Ruy Blas
  • Victor Hugo: Cromwell
  • Alfred de Musset: Lorenzaccio
  • Alfred de Musset: Se srdcem divno hrát (S láskou nejsou žádné žerty)
  • Percy Bysshe Shelley: Beatrice Cenci
  • Alexandr Sergejevič Puškin: Boris Godunov
  • Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
  • Henrik Ibsen: Peer Gynt
  • Henrik Ibsen: Nora (Domov loutek)
  • Henrik Ibsen: Nepřítel lidu
  • Henrik Ibsen: Hedda Gablerová
  • Henrik Ibsen: Opory společnosti
  • Henrik Ibsen: Divoká kachna
  • August Strindberg: Slečna Julie
  • Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
  • Anton Pavlovič Čechov: Tři sestry
  • Anton Pavlovič Čechov: Racek
  • Anton Pavlovič Čechov: Strýček Váňa
  • George Bernard Shaw: Pygmalion
  • Gerhart Hauptmann: Tkalci
  • Maurice Maeterlinck: Modrý pták
  • Maurice Maeterlinck: Slepci
  • Oscar Wilde: Jak je důležité míti Filipa
  • Alfred Jarry: Ubu králem
  • Guillaume Apollinaire: Prsy Tiresiovy
  • Georges Ribbemont-Desaignes: Němý kanár
  • Georges Ribbemont-Desaignes: Čínský císař
    doporučená literatura
  • Abrams, M. H.: Zrcadlo a lampa : romantická teorie a tradice estetického myšlení. Praha 2001. info
  • Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
  • Bernard, J. Co je to divadlo. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
  • Blahník, V. K.: Světové dějiny divadla. Praha 1929. info
  • Brockett, O.: Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • Deák, F.: Symbolistické divadlo. Bratislava 1996. info
  • Hugo, V.: Předmluva ke Cromwellovi. Praha 2006. info
  • Hyvnar, J. : Herec v moderním divadle. Pražská scéna 2000. info
  • Hyvnar, J.: Francouzská divadelní moderna. Praha 1996. info
  • Ipse, ipsa, Ibsen: sborník ibsenovských studií. Brno 2006. info
  • Kundera, L.: Noc a sen na modro : literatura německého romantismu. Olomouc 2004. info
  • LESSING, G.E. 1980, Hamburská dramaturgie, Praha, Orbis. info
  • Lukavský, R. Hamlet: pracovní deník. Praha: Divadelní ústav, 1965. info
  • Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce. info
  • Moussinac, L.: Divadlo od počiatku po naše dni, Bratislava 1965. info
  • Pavis, P.: Divadelní slovník, Divadelní ústav, Praha 2003. info
  • Pavlovský, P. (hlavní red.). Základní pojmy divadla : teatrologický slovník. Praha 2004. info
  • Peter Scherhaufer: Čítanka z dejín divadelnej režie I, II, III, Bratislava 1996-1999. info
  • Pokorný, F.: Kniha o kabaretu. Praha 1988. info
  • Pörtner, P. : Experimentální divadlo. Orbis, Praha 1965. info
  • Rak, J.: Kapitoly z dějin německého divadla. Praha, 1965. info
  • Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví. 2 sv. Praha 1946, 1954. info
  • Stanislavskij, K. S.: Můj život v umění. Praha 1941. info
  • Stanislavskij, Konstantin Sergějevič: Dotvoření herce, Athos, Praha 1949. info
  • Tzara, T.: Dialektika poezie, Surrealismus a doba poválečná. Praha 1946. info
Výukové metody
Přednáška.
Jiná (domácí příprava, práce s dramatickými texty, diskuze).
Metody hodnocení
Zkouška:
Písemný test z faktografických znalostí.
Ústní rozhovor o přečtených dramatických textech – analýza dramatického textu (individuálně s každým studentem).
Informace učitele
Přednáška Dějiny světového divadla je čtyřsemestrální. Celý cyklus probíhá v průběhu 2 akademických roků (dvou studijních ročníků). Složení státní zkoušky je podmíněno absolvováním 4 semestrálních kurzů z dějin světového divadla.
Aktuální informace o zadaných dramatech k četbě jsou uvedeny v souboru uloženém ve Studijních materiálech.

Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2019, zima 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2023/DAAZX03